Thursday, February 26, 2009

Ada Cinta









Tajuk Novel : Ada Cinta
Karya : Rina Farizq
Penerbit : Kaki Novel
Terbitan : 2009

Bermula dengan sebuah tragedi, sebuah kisah cinta tercipta. Dalam marah dan benci, ikatan yang terjalin menambah sakit di hati. Namun akhirnya hati terpaksa akur, di suatu sudut yang paling dalam, rasa kasih dan sayang tidak dapat dipendamkan lagi.

Namun, bibir tidak mampu mengucapkan kata cinta. Hati tidak tertahan menanggung beban perasaan.

Dia sedar, cinta bukanlah segalanya. Cinta itu terlalu luas pengertiannya. Sebelum menemukan cinta sejati, cintakan Allah adalah kunci utama sebuah kebahagiaan yang hakiki.
..............................................................................................................................
Saya tertarik untuk memiliki novel ini kerana kulitnya yang cantik. Pandai sungguh penerbit memilih gambar kulit novel bagi tujuan promosi. Akhirnya terpaksa juga saya mengeluarkan ongkos untuk membayar harga senaskah novel ini.

Membaca sinopsis di belakang buku saya sudah dapat menjangka yang ianya menceritakan satu episod cinta yang sama seperti novel-novel cinta yang lain. Namun itu cuma jangkaan saya saja. Anda kena baca sendiri novel ini kalau ingin mengetahui apakah jangkaan saya betul atau sebaliknya. :)

Kisah seorang budak sekolah yang juga anak manja,Qasrina, dan paman kawannya Darwina,Danish, dipertemukan di dalam satu insiden langgar kereta (insiden popular yang menjadi pilihan kebanyakan penulis novel cinta untuk mempertemukan hero dan heroin mereka). Dilanjutkan dengan pergaduhan dan saling sindir menyindir antara satu sama lain. Tetapi rupa-rupanya Danish juga adalah anak kenalan Uncle Azahari, kawan baik papa Qasrina. Kecilnya dunia ini!

Papa Qasrina menyenangi Danish lalu dalam suatu majlis makan malam dan tanpa pengetahuan Danish dan Qasrina, mereka berdua pun ditunangkan. Pertunangan ini amat tidak disenangi oleh kedua merpati sejoli dan juga Zalia dan Muzaffar. Hancur harapan sebenar Zalia dan Muzaffar untuk menyatukan Qasrina dengan Mukhriz.

Malang tak berbau, kedua orangtua Qasrina maut di dalam satu kemalangan jalanraya. Hidup Qasrina menjadi kacau bilau bila Zalia dan Muzaffar mengambil kesempatan untuk menjual banglo peninggalan orangtuanya dan melingkupkan syarikat ayahnya.

Cobaan hidup Qasrina telah mengubah dirinya menjadi dewasa. Kini hidupnya sebatang kara. Hanya pada Azahari dan Danish lah tempat dia bergantung harap.

Membaca novel ini seperti saya memandu kereta melalui jalan yang bengkang bengkok dan berliku-liku. Sekejap membelok ke kiri sekejap membelok ke kanan. Dan kemudian ke kiri lagi...
Untuk novel yang hanya setebal 411 mukasurat ianya sarat dengan cerita. Dan terkadang saya merasa penghayatan untuk sesuatu watak itu agak samar dan kurang berkesan.

Saya tertanya-tanya apakah sebenarnya perasaan Danish terhadap Qasrina. Juga perasaan sebenar Qasrina terhadap Danish. Sekejap sayang walaupun tidak jelas dan sekejap benci walaupun samar-samar. Sekejap mengambil berat tetapi dalam sekelip mata nampak tidak peduli.

Dalam sesetengah situasi garapan cerita adalah terlalu ringkas dan agak mendatar. Ianya seringkali menimbulkan tandatanya di hati saya, 'bila masa perkara ini terjadi'.

Walau bagaimanapun ianya suatu percubaan yang baik untuk novel pertama.



Related Posts :



1 comment:

  1. Boleh tak akak tulis cerita dlm novel ni dkt blog akak? Sbb saya teringin nk baca. Saya dh cari merata tmpat tetap tkda sbb dah habis stok.

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin