Saturday, February 28, 2009

D'Blur








Tajuk Novel : D'Blur
Karya : Ellis Gee
Penerbit : Fajar Pakeer Sdn Bhd
Terbitan : 2009

Namanya Hetty Nur. Sebab my dad minat Hetty Koes Endang.

Nama lainnya Hetty Blur. Sebab sikapnya yang kebodoh-bodohan, jadi Club 5 memberi jolokan itu. Walaupun dia blur ttapi dia mempunyai cita-cita yang tinggi iaitu untuk belajar ke peringkat diploma dan seterusnya memperoleh pekerjaan yang lumayan pendapatannya agar dapat membantu keluarga yang hidup dalam serba sederhana. Dia bukan blur sembarangan.

Dia mungkin Hetty Blur, selalu dikenakan rakan yang mahu menguji tahap blurnya. Dan, dia memang sering terkena. Tapi dia bukan blur sehingga tidak tahu mengenakan semula. Cuma... kenapa tiap kali dia mahu membalas perbuatan 'rakan' itu, dia yang terkena semula? Adakah dia terlalu blur sehingga tidak mampu mengenakan semula pihak yang cuba menjatuhkan maruahnya?

Dan Robbie, the man of my dream, bolehkah kau menjadi milik aku, Hetty Blur?
..............................................................................................................
Saya kurang tertarik dengan novel-novel keluaran Fajar Pakeer kerana rata-rata kulit novelnya yang agak sama dan kurang menarik semuanya. Bila ke toko buku saya selalu terlepas pandang pada deretan novel keluaran Fajar Pakeer. Setelah sekian kali melintas di deretan novel-novel ini dua hari yang lalu saya terfikir untuk cuba membaca novel keluaran ini pula. Mungkin ada kelainan dari segi editing dan penyampaiannya.

Nah.. untuk percubaan pertama saya memilih novel terbaru dan ditulis oleh penulis baru ini. (mungkin penulis baru sebab saya belum pernah membaca karya dari beliau.) Mengisahkan seorang 'gadis blur' atau dalam bahasa melayu istilah yang kita gunakan ialah lurus bendul.

Orang yang selalu dianggap blur atau lurus bendul ini bukanlah tergolong dari orang-orang yang bodoh. Cumanya mereka ini seakan mengidap satu syndrom iaitu terlalu obses mengikut peraturan. Segala apa yang diberitahu dan diarahkan akan dipatuhi dan diterima bulat-bulat. Mereka tidak dapat mengolah atau menimbang lebih kurang akan peraturan dan kata-kata tersebut untuk kesenangan diri. Orang yang sebegini adakalanya melucukan dan adakalanya menyusahkan sesetengah pihak.

Hetty Nur adalah tergolong dalam kategori ini. Riwayat hidup dan omelan hati Hetty si gadis blurr diluahkan dalam novel ini. Dari awal Hetty dapat memasuki sebuah kolej hinggalah sehingga dia diterima bekerja di dalam satu firma. Sikap Hetty yang dikatakan tolol dalam cerdik amat ketara sekali sehingga mendapat teguran dari kawan-kawanya terutama Minah. Minah cuba merubah sikap Hetty supaya tidak dipandang rendah oleh kebanyakan warga kolej di situ.

Apa yang paling ketara dan mencuit hati saya ialah di suatu insiden di mana Hetty berkeras tidak mahu duduk bersebelahan dengan Mwanjalah seorang penuntut kolej lelaki berkulit hitam di satu majlis jamuan perpisahan. Bila kawannya, Nazri bertanyakan sebab pada Hetty, ini jawapan Hetty pada Nazry,

"My dad cakap kalau duduk sebelah lelaki yang bukan muhrim boleh pregnant tau!"

Apa yang penulis cuba ketengahkan di dalam novel ini ialah supaya kita dapat mengetahui bagaimana seorang yang lurus bendul ini berfikir dan menjalani hidup seharian mereka yang serba lurus. Rupa-rupanya mereka ini mempunyai fikiran yang bersih. Mereka menerima sesuatu perkara dengan ikhlas dan tanpa rasa curiga atau was-was di hati mereka. Kiasan dan makna tersirat yang terselit di sebalik kata-kata sama sekali tidak dapat diduga oleh mereka. Apa yang dikata itulah yang diterima. Apa yang diajar itulah yang diikuti. Tetapi kalau silap ajar akan membawa mudarat dan kesusahan kepada mereka.

Sebuah novel yang menghiburkan dan sama sekali tidak berat untuk dibaca.

Related Posts :



2 comments:

  1. Halo salam kenal. Mau tanya, penerbit fajar pakeer termasuk penerbit mayor kah? Buku-bukunya selalu masuk toko buku? ☺

    ReplyDelete
  2. Halo salam kenal. Mau tanya, penerbit fajar pakeer termasuk penerbit mayor kah? Buku-bukunya selalu masuk toko buku? ☺

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin