Friday, February 6, 2009

Di Langit Cinta - Lily Haslina Nasir

Tajuk Novel : Di Langit Cinta
Karya : Lily Haslina Nasir
Penerbit : Alaf 21

Cinta tidak bererti memiliki. Tetapi cinta juga bukan bermaksud melukai. Bagi Hani, cintanya bersama Raiz rupanya hanya sebuah mimpi. Dia benar-benar kecewa bila ditinggalkan terkapai-kapai mencari haluan sendiri.

"Cinta pertama dgn kau tapi malam pertama dgn Meriam!" Sindiran itu bagai memetir di telinga Hani. Jiwanya hangus terbakar. Maruahnya terasa dipijak-pijak!

Benarkah cuma dia yg setia sedangkan Raiz hanya bijak bermain kata-kata? Dia berusaha memujuk diri melupakan semuanya tentang Raiz. Tapi batinnya tersiksa menanggung rindu mengejar bayang lelaki itu.

Di langit sana... Raiz pula menangisi setiap mlmnya di sisi Meriam. Dia menikahi sepupunya itu utk melunaskan hutang emaknya. Hanya sekali dia menyentuh Meriam. Itulah yg pertama dan terakhir setelah beratus kali Meriam menyindirnya suami dayus dan serba serbi tak mampu.

Kasih mereka kasih terhalang, tapi rindu mereka tidak pernah terlarang. Hani dan Raiz dipertemukan semula dlm episod kedua. Janji mereka utk hidup sebagai suami isteri akhirnya dimaterai dgn ijab kabul tanpa restu keluarga.


Bagaimana dgn Meriam?
..................................................................................................
Sebuah kisah untuk pembacaan yang santai dari Lily Haslina Nasir memang tidak akan memenatkan. Pada awal penceritaan novel ini penuh dengan humor mencuit hati proses perkenalan antara Hani dan Raiz.

Seperti novel-novelnya sebelum ini Lily memilih untuk menceritakan kisah percintaan seorang gadis kampung biasa dengan seorang jejaka yang tidak glamour dan berkereta besar. Tetapi percintaan mereka terputus di tengah jalan bila Raiz dipaksa menikah dengan sepupunya sendiri, Meriam.

Perasaan saya bercampur baur antara geram dan kasihan bila watak Raiz menggambarkan seorang lelaki yang lemah bila tidak dapat bertahan membela cintanya sendiri malah selalu menabur janji kepada Hani tetapi tidak berdaya untuk dikotakan. Ini ditambah lagi dengan watak Meriam seorang perempuan jahat yang amat sesuai untuk dibenci. Tapi tak lama bila Meriam mengandung secepat kilat Meriam berubah menjadi baik dan sanggup berkorban demi cinta Hani dan Raiz. Setelah melahirkan zuriat Raiz Meriam meninggal dunia. Agak terkesan di hati juga bila membaca saat-saat tragis ini.

Sekali imbas cerita begini memang selalu laku untuk dijadikan tema sinetron Indonesia masa kini.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin