Wednesday, February 18, 2009

Aylana - Manaf Hamzah










Tajuk Novel : Aylana
Karya : Manaf Hamzah
Penerbit : Pustaka Nasional
Terbitan : 2005

Aylana... gadis jelita yang tiba-tiba dirundung malang dan cabaran setelah kematian ayah bondanya. Lantaran membuat dunianya kelam dan disulami oleh tipu daya.

Aylana... diburu oleh seorang pemuda yang seliar helang di awan. Seorang banduan yang mahu menuntut haknya sebagai suami. Walau beliau haru ke hujung dunia sekali pun.

Aylana... Kisah pergolakan dua jiwa berhati batu yang cuba menidakkan perasaan masing-masing. Lantaran harus menempuh pancaroba, kecurangan dan muslihat. Melainkan mereka mampu mengatasi semua dugaan itu, hasrat untuk bersatu dan bahagia mungkin hanya tinggal impian sahaja...
..............................................................................................................
Tak tahu lah pendapat orang lain... tapi pendapat saya novel ini agak kelakar sedikit jalan bahasanya. Ada ketikanya terlalu standard tapi ada juga ketikanya terlalu emosi. Saya keliru apakah saya membaca sebuah novel karya dari Singapura atau pun Indonesia. Mungkin memang begini jalan bahasa novel orang Singapura kut. Agak berbeda sedikit dari bahasa yang digunakan oleh penulis novel tempatan. Namun begitu ceritanya memang menarik.

Kisah berlatar belakangkan negara Turki di abad ke 18. Aylana Nadira yang dipaksa berkahwin dengan seorang banduan, Rugzar setelah kematian kedua orang tua akibat perbuatan ibu tirinya yang jahat. Perkahwinan itu sebenarnya hanyalah satu helah supaya ibu tirinya, Katife Sevki, bersama kekasihnya dapat mewarisi semua harta yang diwasiatkan kepada Aylana.

Ibu tiri dan kekasihnya menyangka bahawa dengan mengahwini Rugzar si banduan itu maka hidup Aylana akan terseksa tetapi yang terjadi adalah sebaliknya. Mereka mengatur strategi lain pula dengan memisahkan mereka berdua. Tetapi jodoh dan kasih sayang yang bersemi di hati masing-masing telah menjadi tersangat kuat. Mereka diketemukan semula.

Novel ini memang tebal.......... dan mahal! Pertama kali melihat ketebalan novel ini saya merasa tidak larat untuk menghabiskannya. Tetapi bila dah mula membaca saya merasa tidak sabar-sabar pula untuk menghabiskannya. Novel ini membuatkan kita hanyut di dalam alam penceritaan yang mengasyikkan di antara percintaan dan ikatan kasih sayang antara Aylana dan Rugzar. Selesai membaca pun saya masih terbayang-bayang dan terkenang-kenang tentang cerita ini. Hebat juga penangan penulis ini ye.. tahniah!

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin