Wednesday, February 18, 2009

Kumiliki Cinta










Tajuk Novel : Kumiliki Cinta
Karya : Radzemah Bolhassan
Penerbit : Cerdik Publications
Terbitan : 2007

"Kau kawin, selesai. Fahamlah Pak Ungku tu."
"Begitu mudah?"
"Jadi, selama ini kau ingat aku ni masih menimbang semuanya? Siapa yang patut aku pilih, Hafsam dan Tengku Shahadan?" marahku.
"Eh, marah?"
"Dah berbuih mulutku. Kau memang tak mahu faham. Hubungan aku dengan Hafsam sesuci hati. Bukan seperti hatiku ini, tapi hubungan aku dengan Tengku Shahadan, memang tidak akan ada karnya. Penangguhan menyahut hasrat Hafsam bukan kerana Tengku Shahadan, tetapi penyakit hatiku sendiri yang aku tak tahu kenapa," bentakku terus dirantai rasa marah.
"Kenapa? Masih ingatkan Badrul?" soal Umairah membangkitkan kemarahan yang hanya sedikit tadinya.
Maka, aku terus menyembunyikan diri di dalam bilik. Benciku apabila Umairah seolah-olah menyindir aku yang pastinya terluka ini. Kenapa harus Umairah terus mendera hati dan perasaanku? Tidak bolehkah Umairah memujuk aku agar terubat sedikit luka ini?
............................................................................................................
Seorang isteri yang menjerut rasa dengan perangai suami yang tidak bertanggungjawab. Walaupun pada awalnya berkahwin dengan ikatan kasih sayang namun sedikit demi sedikit perangai Hafsam berubah. Mungkin kerana selepas dia diberhentikan kerja. Namun terlalu payah untuk menundukkan ego sebagai suami di depan isteri. Payah atau tidak, Myra terpaksa memikul tanggungjawab menyara keluarga.

Bila isteri keluar bekerja, hati suami dibelenggu rasa cemburu kerana isteri yang bebas bergaul dengan rakan sepejabat. Apatah lagi bila mengetahui boss menaruh hati kepada isterinya. Sudahnya isteri diberhentikan kerja. Kesulitan hidup terus mencengkam keluarga ini. Namun berkat doa dan usaha si isteri juga, suami diterima bekerja di perusahaan yang sama tempat isteri bekerja dahulu. Entah kenapa ego seorang suami mesti didahulukan daripada sebuah kasih sayang dan tanggungjawab untuk diri dan keluarga tercinta.

Setelah bekerja suami mula memasang umpan pula di luar untuk wanita-wanita yang dahagakan perhatian seperti Suzana. Rumahtangga yang baru memperoleh ketenangan berkocak semula. Kesabaran isteri teruji buat kesekian kali. Namun kali ini hati isteri yang remuk pasrah menuntut hak kebebasan diri. Biarpun payah mengharung hidup untuk menyara dua cahayamata yang ditinggalkan si suami namun Myra cekal.
...........................................................................................................

Permulaan novel ini menghuraikan luahan hati Myra yang kecewa kerana kekasih hati meninggalkan dirinya tanpa sebab. Walaupun telah menjalinkan ikatan yang sah bersama Hafsam namun dirinya masih tidak dapat melupakan Badrul. Dari situ pula rantaian kelukaan hati seorang isteri cuba digarap oleh penulis.

Saya merasa terlalu ramai jejaka yang ingin mendekati hati Myra. Terlalu banyak ruang hati Myra untuk cinta jejaka-jejaka tersebut membuatkan saya merasa untuk siapakah cinta hati Myra yang sebenarnya. Antara Badrul, Hafsam dan Tengku Shahadan?

Penulis menggambarkan Hafsam seorang suami yang tidak tahu diri, ditambah dengan egoisnya menggunung. Dan Tengku Shahadan pula seorang yang bertimbangrasa dan penyayang. Hairan saya kenapa Myra tidak berkahwin saja dengan Tengku Shahadan sejak dari dulu? Mungkin itulah cinta namanya....

Gaya persembahan penulis terlalu fokus kepada kelukaan hati Myra membuatkan saya merasa cerita ini mendatar dan agak kurang menarik. Saya tercari-cari klimaks untuk cerita ini. Untuk pembaca yang menggemari novel berbentuk ala-ala diari dan bicara hati, mungkin ini novel yang sesuai.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin