Thursday, March 26, 2009

Renunganku Tentang Kematian

Matahari semakin menyengatkan bahangnya. Embun pagi kelihatannya sudah mulai mati di hamparan dedaun pohon-pohon di situ. Sesudah memanjatkan doa buat arwah tersayang yang sedang diam bersemadi aku dan anak-anak mengatur langkah untuk pulang.

Dalam perjalanan melangkah menuju ke kereta tidak jauh dari situ aku melihat sekumpulan keluarga sedang membaca surah yassin sambil teresak-esak. Kuburan si mati nampak masih basah dengan timbunan tanah berpasir. Belum diletakkan batu nesan lagi. Hanya pelepah daun kelapa yang dicacak menandakan kuburan itu masih baru.

"Baru meninggal semalam. Eksiden motor. Muda lagi tu. Baru dua puluh tahun," Pak Daud, si penggali kubur yang memang sudah lama aku kenali yang kebetulan lalu di situ menceritakan padaku tanpa dipinta. Mungkin dia melihat aku dan anak-anak asyik memandang ke arah keluarga si mati sedang dalam kesedihan.

Aku hanya mengangguk-nganggukkan kepala tanda mengerti. Semestinya keluarga si mati merasa amat terkejut dan sedih dengan takdir yang mereka hadapi tanpa diduga. Anak muda yang masih bersemangat untuk menjalani hidup penuh cita-cita tiba-tiba diambil Allah.

Mati. Mati yang datang tanpa diduga. Siapalah yang dapat mengagak bahawa kematian itu hampir pada dirinya. Sekarang ni terlalu banyak aku dengar berita mengenai kematian. Dua bulan dulu suami kepada seorang kawanku juga meninggal secara tiba-tiba ketika beliau sedang menghadiri mesyuarat. Seminggu lepas jiran sekampungku jatuh dari bilik air semasa ingin mengambil wudhuk lalu meninggal. Subhanallah! Mati itu tidak kira waktu dan ketika. Datang ia bila-bila masa saja dan walau di dalam apa saja yang kita sendang lakukan.

Bilakah pula giliranku? Aku tiba-tiba digamit oleh soalan yang aku sendiri tidak ada jawapannya. Soalan yang membuat aku menangis tak karuan. Demi Allah, mati pasti akan datang kepadaku. Sama seperti raja-raja di istana megah itu, seperti pemimpin-pemimpin bangsa yang lalu. Sama seperti orang-orang kaya yang setiap harinya kelihatan bahagia (jika mereka mati, masihkah mereka merasa bahagia?) atau fakir yang setiap hari bergelumang dengan penderitaan dan tiada siapa yang sudi memandang. Mereka semua yang telah merasakan kematian.

Bila aku mati nanti, maka sudah tidak ada lagi yang harus aku bangga-banggakan. Seorang yang cerdik sekalipun, kecerdikannya tidak akan mampu melarikan dirinya dari peristiwa kematian. Bila mati, semua strategi para ilmuwan dan tokoh -tokoh profesional pasti akan lumpuh. Semua kekuatan akan jadi binasa.

Mati bererti aku harus rela ditinggal sendirian di tanah kuburan. Tiada lagi ibu bapa, anak-anak, saudara mara dan kawan-kawan yang dapat melindungiku. Aku ditinggalkan sendirian dan keseorangan di dalam gelap gelita. Aku tidak tahu bagaimana rasanya bila nanti seolah-olah ada sebuah gunung yang kukuh menjulang tinggi berada di atas dadaku, menahanku, menghilangkan keselesaanku menghirup udara dunia. Kalau pun boleh, aku seakan-akan bernafas melalui ruang yang sebesar lubang jarum. Atau mungkin seumpama aku sedang dipukul dengan sebuah dahan pokok yang penuh dengan duri yang tajam. Kemudian duri-duri itu menancap di semua urat-uratku. Lantas dahan itu ditarik keluar lagi, sehingga setiap urat dalam tubuhku juga ikut tertarik. Pedih dan sakit yang luar biasa sekali. Demi Allah, apakah mati nanti lebih pedih dari apa yang aku bayangkan ini?

Pabila hendak mati ada satu makhluk yang datang mendekatiku. Makhluk itu adalah Malaikatul Maut yang turun dari penjuru langit untuk menjemputku. Apakah nanti dia akan menampakkan rupanya dengan wajah yang penuh keramahan ataupun sebaliknya? Atau adakah dia akan menunjukkan wajah yang garang dan tanpa belas kasihan? Saati dia menunaikan tugasnya memisahkan roh dari jasad apakah aku akan merasa seolah-olah dadaku menjadi sempit, payah untuk menyedut nafas dan tubuhku kejang kaku tidak dapat bergerak.

Setelah aku mati, orang-orang akan membaringkanku, memandikanku, mensolatiku, mengkafan tubuhku yang dingin dan kaku, lalu meletakkan aku di dalam satu ruang yang sempit, gelap senyap dan sunyi. Lalu mereka semua meninggalkan aku sendirian tanpa ditemani sesiapa. Bagaimanakah keadaan aku selepas itu?

Cubalah kita berhenti seketika dalam melakukan apa jua aktiviti yang sedang kita lakukan sekarang. Berhenti sesaat dari sekian banyak pekerjaan kita, dari kepenatan fikiran kita dan dari kesibukan harian kita. Cuba kita renungkan hari-hari yang kita lalui. Imbas kembali apa yang telah kita lakukan selama ini. Apa yang kita cari sebenarnya di dunia ini? Apa yang telah kita dapat? Apa yang kita kejar? Apa yang telah membuat kita merasa puas? Apa yang membuat kita merasa bahagia?

Mungkin ada di antara kita yang telah berjaya menggenggam dunia di tangannya. Kemegahan, kebanggaan, kepuasan dan kenikmatan. Mungkin juga ada di antara kita yang masih harus bersusah payah untuk mendapatkannya. Siapapun kita, apapun yang kita sandang, hakikatnya adalah sama. Segala yang kita miliki, yang kita sandang, tidak lebih dari "atribut kehidupan". Itu semua tidak kekal dan hanyalah sementara sahaja. Seberapa banyak yang kita telah dapat, kita kecapi, kita manafaatkan dan menyalurkan semua nikmat-nikmat yang diberikan. Itu semua tidak akan bertahan selamanya. Demi dunia, kita terlena dengan apa yang kita kejar selama ini, hingga lupa hakikat hidup ini, dari mana asal kita, ke mana kita akan pulang.

Bila mati tiba-tiba datang menjemput, tidak ada gunanya segala usaha mengejar cita-cita kita, tidak ada gunanya semua pangkat dan kebesaran yang disandang, segala harta berjuta yang dikumpul. Semua itu tidak dapat kita bawa bersama ke dunia satu lagi yang bakal kita jalani. Yang dapat kita bawa hanyalah amalan kita selama ini.

Persoalannya sekarang ini, adakah kita sudah siap menghadapi mati? Yang datang secara tiba-tiba dan tanpa diduga. Di kala kita sibuk mengetuk huruf-huruf di papan kunci komputer ini tiba-tiba ia datang menjemput. Di saat kita sedang enak menonton konsert akademi fantasia di telivisyen tiba-tiba ia muncul untuk mencabut nyawa kita. Atau di kala kita sedang seronok berborak dan ketawa ria bersama teman di starbuck cafe atau di mana-mana saja warung tiba-tiba nafas kita sesak dan kesakitan yang luar biasa kita rasai akibat nyawa hendak berpisah dari badan. Pasti akan terlintas di fikiran kita semua... "Oh, tidak. Tak Mungkin. Perkara itu pasti tidak akan berlaku kepada kita di ketika ini." Kita masih ingin menafikannya sedangkan mati itu pasti akan datang.

Sungguh beruntung orang yang hari-harinya selalu diiringi oleh niat yang lurus, hati yang bersih dan fikiran yang jernih. Merekalah orang-orang kaya tetapi tidak pernah merasa kaya, sederhana dalam hidupnya kerana kekayaannya dimanafaatkan ke jalan Allah. Merekalah orang-orang miskin tetapi tidak pernah miskin kerana semangat yang tidak pudar, tetap berusaha dengan niat yang tulus. Merekalah orang-orang yang dalam apa jua situasi tetap meluruskan niatnya, membersihkan hatinya, menjernihkan fikirannya agar tidak mudah luntur oleh gegak gempitanya zaman yang kian tidak tentu hala tujuan.






Related Posts :



4 comments:

  1. Ya, kita akan mati. Terima kasih atas entri ini, benar-benar mengingatkan saya akan kematian. Hanya menunggu giliran.

    ReplyDelete
  2. Sama-sama kita bermunajat, isma.
    Entah esok atau lusa kita pula akan dijemput ke sana.

    ReplyDelete
  3. salam singgah, tumpang lalu tumpang baca ye!

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin