Monday, March 2, 2009

Muhammad SAW - Insan Teladan Sepanjang Zaman



Tajuk Buku : Muhammad SAW Insan Teladan Sepanjang Zaman
Karya : Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit : Anbakri Publika Sdn Bhd
Terbitan : 2008

Kisah sirah boleh disifatkan sebuah 'manual' bagi setiap mukmin yang berdaya juang. Ia diyakini mampu meningkatkan roh perjuangan. Melalui jalur-jalur kisah kehidupan junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang diperincikan melaluinya, khalayak seakan-akan sedang dihidangkan dengan sebuah 'santapan rohani'. Daripada gerak-geri baginda dalam pelbagai situasi, tenang, terancam, cemas, istiqamah dan berani tanpa disedari pembaca telah dan akan dititip dengan "akhlakul karimah". Ia bisa meresap, menusuk bahkan mampu mengubati jiwa.

Jauh mengatasi kepentingan kisah yang resap dalam perjalanan sirah Rasulullah SAW ini ialah teknik, taktik dan strategi peperangan baginda. Jikapun suasana dan dimensi masa boleh berbeda, namun maudhu' pendekatan dan uslub yang digariskan tetap relevan. Pendekata, musuh dan seteru tetap satu. Tinggal lagi, bagaimana Nabi kita mendepani mereka dengan pelbagai hikmah dan fatonah. Inilah mesej tersirat yang cuba dibawa oleh buku ini untuk direnung dan dikongsi.

Maka, adakah sunnah yang sebenar ini hendak kita sia-siakan?
..................................................................................................................
Buku ini sangat bermutu dan boleh dijadikan sebagai panduan kepada kita dalam membentuk akhlak diri. Menceritakan setiap perlakuan Rasulullah dalam menangani situasi samada genting dan tenang secara terperinci dan berkesan.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin