Wednesday, March 25, 2009

Perempuan Ini Lelaki Itu












Tajuk Novel : Perempuan Ini Lelaki Itu
Karya : Jenna Jehan
Penerbit : Karnadya
Terbitan : 2008
Halaman : 373 mukasurat
Harga : rm17.00

Cinta Samina untuk Haidar merupakan cinta pertama yang tulus ikhlas. Sebelum kehadiran lelaki yang bernama Haidar, Samina tidak pernah mengenali erti cinta.Namun, mungkin benar sebagaimana yang dikatakan kakaknya Sofia, nasib tidak mungkin menyebelahi Samina buat selama-lamanya.

Bagaikan sudah jatuh ditimpa tangga, itulah yang dialami gadis lurus yang baik hati ini. Pelbagai kejadian aneh yang dilaluinya hinggakan dia terpaksa cuba mengubah sikapnya agar dia tidak terus menjadi mangsa kepada sesiapa jua. Dalam begitu, mengapa payah untuk dia menepiskan perasaan yang masih terpendam di dada? Mengapa bayangan lelaki itu masih lagi menggoyahkan jiwanya? Ke mana pula harus dia tuju dan bolehkah dia mempercayai lelaki yang bernama ‘Jimmy’ itu?

Namun begitu, Samina tiada pilihan dan terpaksa sahaja bergantung kepada pegawai polis yang mengendalikan kes ‘hilang’ yang dilaporkannya. Mulai saat itulah, gadis yang digelar ‘Min’ terpaksa melalui liku-liku kehidupan sarat dengan persoalan yang berteka-teki. Malah, lebih merumitkan lagi hidupnya apabila dia terperangkap sama dalam kes jenayah yang berbelit-belit.

Mampukah Samina menguatkan semangatnya dan berjayakah dia mencari rakan-rakan yang hilang? Dapatkah perempuan itu mengatasi segala dugaan yang datang melanda dalam hidupnya?

Sebuah novel bergenre ‘misteri/siasat’ yang dipenuhi pelbagai peristiwa saspens lagi romantis dan dimantapkan dengan episod-episod humor akan membuat pembaca terus membaca novel ini dari muka surat pertama hingga akhir!
.................................................................................................................
Sentuhan penulis Aina Emir yang menggunakan nama Jenna Jehan untuk novel bergenre misteri pasti tidak mengecewakan peminatnya. Walaupun berlainan nama pena tetapi gaya bahasa yang digunakan tidak jauh berbeza dengan novel-novel cintanya yang lain. Peminat setia penulis ini pasti akan dapat meneka dengan cepat siapakah penulisnya walaupun digunakan nama pena yang berlainan.

Membaca novel ini membuatkan hati saya lelah kerana persoalan demi persoalan muncul menghantui fikiran Samina di atas kehilangan suaminya, Haidar. Semakin disiasat semakin rumit dan berbelit pula jadinya. Semakin dikorek rahsia yang terbelenggu, kejadian pelik dan panggilan tidak dikenali muncul mengancam Samina.

Ditambah lagi dengan konflik keluarga yang dihadapi Samina setelah perkahwinannya. Samina dibenci oleh ibunya sendiri dan dianggap sebagai pembawa sial. Kakaknya Sofia yang telah lama cemburukan Samina semakin mencucuk jarum supaya Samina lebih dibenci. Tambah sakit hati lagi, Samina juga dituduh menghasut arwah datuknya supaya menyerahkan semua harta peninggalan datuk kepada dirinya.

Misteri kehilangan Haidar menjadi bertambah rumit bila polis menjumpai seorang lelaki dijumpai mati dibunuh dan kad pengenalan Haidar ada di sisinya. Timbul juga misteri beberapa orang gadis yang baru berkahwin telah kehilangan suami mereka sama seperti situasi yang Samina alami. Setelah penangkapan Sofia barulah semuanya terbongkar apabila polis dapat mengesan wujudnya geng Rukas yang terdiri daripada Haidar, Shakir, Zainal dan Syahrul.


Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin