Thursday, March 12, 2009

Takagi Sayang








Tajuk Novel : Tagaki Sayang
Karya : Nor Erny Othman
Penerbit : Ghostwriter
Pengedar : Sykt Fajar
Terbitan : 2002

Mahligai perkahwinan yang dibina penuh indah. Disulam pula kasih dan cinta. Tetapi kehadiran si dia yang pernah menyelamatkan nyawanya mengundang dilemma. Si dia hadir meminta simpati, setelah hamil akibat diperkosa. Si dia perlukan suami… demi menutupi onak diri yang sememang bukan kerelaannya. Mampukah diterimanya sedangkan dia bahagia bersama si isteri. Sanggupkah dihancurkan istana bahagia itu demi membalas jasa seseorang yang yang pernah memberikan nyawa padanya suatu ketika dahulu?

Siapakah yang akan mengerti dan menyebelahinya?
.......................................................................................................................................

Kisah kecintaan seorang isteri terhadap suaminya.

Aznil yang diberikan gelaran sebagai Takagi oleh tunangnya, Diana atau pun Yan, kerana memiliki rupa paras yang seiras dengan artis Jepun yang popular pada masa itu. Diana sebenarnya amat tidak menyukai Aznil yang selalu membulinya di zaman persekolahan dulu dan menolak pernikahan itu. Tetapi akhirnya terpaksa juga diterima atas desakan keluarga. Hari demi hari cinta tumbuh juga di hati Diana bila melihatkan ketulusan hati Aznil walaupun Aznil seringkali suka membulinya walaupun setelah bergelar suami.

Kemelut melanda rumahtangga mereka menguji sejauh manakah cinta yang hadir. Di saat Diana mula menyayangi Aznil, pihak ketiga hadir untuk menagih simpati membuatkan mereka berdua seringkali terpaksa berjauhan. Ditambah pula dengan suasana kejiranan yang bersikap suka mengambil tahu urusan rumahtangga orang lain menyulitkan lagi keadaan.

Walaupun jalan cerita novel ini menyamai kisah-kisah cinta yang lain tetapi style penulis yang tersendiri amat menarik minat saya untuk membacanya. Banyak adegan dan bicara yang mencuit hati saya antaranya di saat Aznil yang suka mengusik isterinya yang degil dengan kata-kata yang selamba. Membuatkan saya tersenyum sendiri. Sebuah cerita yang tidak berat, mengandungi humor di awalnya dan menyentuh hati di akhirannya.


Related Posts :



1 comment:

  1. saya pernah baca cite ni secara on9..memang klaka.tak sangka da buat buku

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin