Thursday, March 5, 2009

Hidayah










Tajuk Buku : Hidayah
Karya : Tok Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit : Anbakri Publika
Terbitan : 2009

Buku ini memberi kesempatan untuk kita mengenali wajah-wajah mesra sebuah "hidayah". Dari langit hidayah datang bertamu di tangga kita untuk memimpin. InsyaAllah, Nik Abdul Aziz lah orangnya yang sedang kami usung untuk memberi makna-makna tersirat dari rahsia bawaan rohaninya. Hidayah sesungguhnya sebuah rahsia. Bagaikan hembusan bayu yang halus bertiup, hidayah bisa menguak tirai kegelapan yang berbunga di ghairah nafsu su' yang bejat menipu. Ia biasanya beradai di bingkai jendela kita yang lango.

Tidak syak lagi, buku ini adalah teman. Ia lahir spontan, mungkin berkat lewat kandungan tutur katanya yang jujur berbicara. Ia membawa getar dan gegar debar yang menyentuh rohani. Ia luarbiasa.
.................................................................................................

Hidayah bermaksud petunjuk atau panduan. Umat Islam amat memerlukan petunjuk dan panduan dari Allah SWT dari segenap segi untuk menjalani hidup yang penuh pancaroba supaya berada di atas landasan yang lurus. Setiap saat setiap ketika hidup amat bergantung penuh kepada Allah. Apatah dengan godaan nafsu dan pujuk rayu syaitan, umat Islam tidak upaya untuk menepis semua ini jika tidak dengan pertolongan dan bimbingan dari Allah SWT. Ditambah lagi dengan dunia sekarang yang serba canggih dan serba moden yang sering membuatkan umat Islam berada di dalam dilema untuk memilih cara hidup dan amalan yang betul.

Tugas manusia hidup di muka bumi ini yang sebenar-benarnya adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Melakukan segala perintahNya dan menjauhi semua laranganNya. Setiap apa yang dikerjakan di atas mukabumi semasa hayatnya akan diadili di akhirat kelak. Manusia yang melakukan amalan soleh semasa hayatnya amat beruntunglah ia kerana akan diberi ganjaran syurga. Akan tetapi manusia yang melakukan amalan yang dimurkai Allah semasa hidupnya, nescaya akan diberi balasan neraka. Nauzubillahiminzaalik!

Untuk berada di landasan yang betul, manusia memerlukan petunjuk dan panduan dari Allah.
Manusia ini bersifat lemah dan tidak upaya mengetahui apakah yang ada di masa hadapan yang bakal terjadi untuk mereka. Sedangkan Allah hanya memilih orang-orang tertentu saja untuk diberi petunjuk. Tiada siapa yang mengetahui samada dia tergolong di dalam orang-orang yang terpilih itu. Namun manusia digalakkan untuk berdoa dan memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh agar ia termasuk di dalam golongan tersebut.

Buku ini memberi garis panduan dan gambaran kepada kita bagaimana untuk mencapai hidayah dan petunjuk dari Allah SWT. Membaca buku ini membuatkan hati berasa insaf dan bersyukur kerana diberi nikmat dilahirkan sebagai umat Islam. Dan tambah bersyukur lagi kerana diberikan nikmat agar terus berada di dalam lingkungan umat Islam. Semoga kita semua diberikan hidayah dari Allah SWT supaya dapat menjalankan tanggungjawab sebagai umat Islam yang sempurna.




Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin