Tuesday, March 31, 2009

Potret Wajah Kekasih












Tajuk Novel : Potret Wajah Kekasih
Karya : Antasya Balkis
Penerbit : Kaki Novel
Terbitan : 2009
Halaman : 547 mukasurat
Harga : rm20.00

FARIS, kau umpama pelangi selepas gerimis, seindah kelopak awan di langit, seharum kasturi...

NAZRIN, aku cinta padamu kerana kau lelaki yang bertakhta di hati, beraja di jiwa. Cintaku padamu hanyalah kesetiaan.

NADIA... cinta dan kasihmu terlalu agung buatnya, seluas langit dan bumi. Kau lambang cinta yang agung!

SAYANGNYA, kisah cintaku yang indah berakhir derita. Dia yang aku puja hanyalah debunga yang ditiup angin. Singgahnya hanya pada bunga yang indah dan harum baunya. Aku kecewa!

DATANG pelangi bawakan aku bahagia. Membuat aku alpa siapa diriku yang sebenarnya. Diri diulit sayang tidak bertepi. Namun ketika sedarku seketika... Dua potret wajah kekasih datang memayungi hati. Dalam diam aku memilih, pelangi itulah cintaku untuk selama-lamanya....
...........................................................................................
Sebuah lagi kisah cinta syahdu untuk pembaca novel cinta tegar dari penulis Antasya Balkis.

Haryani si gadis cantik dan dapat menawan setiap hati lelaki yang melihatnya... begitulah lakaran dari penulis.. menghadapi dilema untuk memilih cinta antara Faris Zakwan dan Nazrin. Haryani yang sudah lama kehilangan kasih sayang dan perhatian ibu bapa menjadi begitu senang untuk rapat dan mesra dengan sesiapa saja yang mendekatinya. Di antara Faris Zakwan dan Nazrin masing-masing mempunyai keistimewaan yang tersendiri dan kedua-duanya mendapat tempat di hati Haryani. Bagaimanakah harus Haryani memilih?

Faris Zakwan diperkenalkan oleh Nadia sebagai abangnya. Hari-hari menjalani persahabatan bersama Faris, Haryani dapat membaca Faris adalah seorang yang pendiam, agak pemalu tetapi dalam masa yang sama seorang pendengar yang setia. Haryani berasa selamat dan dilindungi setiap kali bersama Faris tetapi sikap Faris yang terlalu berahsia membuat Haryani keliru. Apakah betul Faris menyintainya ataupun menganggap dirinya sebagai kawan saja.

Nazrin seorang lelaki yang menarik, pandai menggoda dan bermain dengan kata-kata. Walaupun terselit di hati Haryani bahawa lelaki ini sebenarnya bukanlah setia padanya tetapi pujukan Nazrin selalu membuat hatinya cair. Tanpa pengetahuan Haryani Nazrin sebenarnya mempunyai kekasih lain selain dari dirinya. Walaupun Haryani pernah terserempak Nazrin bersama Maya tetapi Nazrin pandai memberi alasan dan pujuk rayu yang membuat Haryani mudah percaya. Kesian Haryani dibohongi Nazrin yang kaki perempuan.

Sebenarnya saya tidak tahu dan tidak dapat menghayati bila masa Haryani-Nazrin bercinta. Penulis hanya menuliskan kisah cinta mereka dengan ringkas saja. Mungkin penulis lebih menumpukan perhatian kepada kisah cinta Faris dan Haryani. Di sini pun saya dah boleh agak dengan siapa akhirnya Haryani akan bahagia bersama.

Setelah menerima lamaran Nazrin barulah Haryani tahu yang Nazrin, Faris dan Nadia adalah adik beradik. Sungguh kecik dunia ni dirasakan. Kekok rasanya pabila dia akan menjadi kakak ipar kepada Faris yang pernah mendapat tempat di hatinya. Faris pula dijeruk rasa kecewa pabila gadis idaman bakal disunting oleh abangnya sendiri. Mujurlah selama ini dia hanya mendiamkan diri tentang rahsia hatinya. Dia belum menyatakan kepada sesiapa pun tentang perasaannya terhadap Haryani walaupun kepada adiknya Nadia. Kalau tidak tentu dia akan merasa bertambah malu lagi. Perasaannya yang hancur itu dipendam sedalam yang boleh. Silap dirinya juga kerana terlalu lambat bertindak memenangi hati Haryani.

Sepanjang persiapan menjelang perkahwinan mereka, Nazrin sering lewat malah gagal untuk hadir di setiap temujanji bersama Haryani. Nazrin selalu menyuruh Faris menggantikan tempatnya menemani Haryani manakala dia pula sibuk menemani Maya. Faris dihimpit rasa bersalah dan geram terhadap Nazrin kerana seringkali membuat Haryani menangis.

Jodoh tetap jodoh. Haryani dan Nazrin kawin juga. Pada mulanya perkahwinan mereka bahagia. Tetapi seperti yang dijangka Nazrin memang tidak dapat membuang tabiat kaki perempuannya. Rumahtangga mereka huru hara. Hancur hati Haryani melihat foto-foto Nazrin bermesra dengan wanita lain. Pergaduhan pun tercetus. Siapa sangka pergaduhan mereka di dalam kereta akhirnya menyebabkan kemalangan. Erm.. saya rasa part ni macam tak logik saja. Nazrin terkorban manakala Haryani pula hilang ingatan. Secepat itu penulis mahu menamatkan riwayat Nazrin.

Nasib yang menimpa Haryani membuatkan Faris Zakwan merasa simpati yang menggunung. Dengan cinta di hati yang masih menyala Faris berusaha membantu Haryani menjalani hidup. Haryani dibawa pulang ke rumah mertuanya. Kali ini berani pula Faris mengakui di depan orang tuanya bahawa dia menyintai Haryani dan memohon pengertian ibu bapanya supaya merestui niatnya walaupun Haryani hilang ingatan dan pernah berkahwin dengan abangnya. Kali ini Faris tidak akan membiarkan Haryani menangis lagi. Haryani akan dilindungi dengan sepenuh cinta dan jiwa raganya.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin