Wednesday, March 4, 2009

Bukan Yang Pertama













Tajuk Novel : Bukan Yang Pertama
Karya : Salina Ibrahim
Penerbit : PTS Millennia Sdn Bhd
Terbitan : 2009

Yasmin Zulaikha Basri, pulang ke kampungnya setelah gagal mendapat peluang pekerjaan di ibu kota. Dia adalah wanita muda yang menggalas tanggungjawab sebagai usahawan, anak kepada ibu yang telah uzur dan dalam masa yang sama dia perlu menjadi contoh teladan yang baik kepada dua adik angkatnya. Sudah menjadi lumrah kehidupan, antara hal peribadi dengan urusan kerjaya pasti akan ada yang bercanggah.

Kehadiran Anis, remaja perempuan yang memberontak; Jason, tetamu homestay yang tertarik untuk memeluk Islam dan kemelut cinta Ustaz Mustakim telah mencabar kewibawaan Yasmin Zulaikha dengan Umar Khalil pula disalahertikan sehingga mencetuskan fitnah. Namun, dia tetap berani menongkah arus, tidak mahu ketinggalan dalam aspek kepimpinan dan pada masa yang sama berusaha sedaya upaya untuk terus kekal di atas landasan syarak.
.............................................................................................................
Setiap kali saya melawati toko buku, timbunan novel ini selalu diletak di tengah-tengah show desk toko buku tersebut. Nampak menarik sekali dengan warna kulit buku ini yang merah menyala. Pasti membuatkan ramai yang tertarik untuk membelinya. Termasuklah saya.

Seperti sinopsis yang dipaparkan di sini ianya menceritakan kecekalan seorang gadis di dalam mengharungi suasana hidup di kampung. Gadis setabah Yasmin sangat sesuai untuk dijadikan contoh bagi muda mudi di zaman ini supaya lebih cekal di samping tidak lalai menjalankan tanggungjawab sebagai umat Nabi Muhammad SAW.

Mengambilalih tanggungjawab untuk menyara hidup keluarga dan menggiatkan diri di bidang perniagaan adalah dua perkara yang amat berat untuk dilaksanakan oleh Yasmin sebagai seorang perempuan. Apatah lagi, bila terpaksa berdepan dengan onar si adik yang benar-benar mencabar kesabaran.

Saya mengagumi watak Yasmin yang digarap sebagai seorang muslimah yang sempurna dalam serba serbi. Dalam kepahitan dicaci dan difitnah oleh orang-orang kampung kerana dikatakan berhubungan dengan Umar Khalil, Yasmin tetap tenang dan sabar. Hati saya tercuit bila kejujuran Umar Khalil terserlah untuk menyuntuing Yasmin sebagai pasangan hidup dan yang paling membahagiakan ialah bila Yasmin menerimanya dengan sepenuh hati.

Walaupun jalan cerita yang sebenarnya adalah biasa-biasa saja namun garapan yang bebeza dengan meletakkan hadis-hadis dan ayat al Quran membuatkan novel ini ternyata lebih Islami.





Related Posts :



2 comments:

Blog Widget by LinkWithin