Tuesday, January 27, 2009

Antara Dendam Dengan Perjuangan - Ali Jusoh

Tajuk Novel : Antara Dendam Dengan Perjuangan
Karya : Ali Jusoh
Penerbit : Dewan Bahasa & Pustaka
Terbitan : 2007

Rancangan Klipod memang hebat. Dia mahu membentuk Zaki Hamidon mengikut acuan Inggeris. Dia mahu melihat Zaki Hamidon meracuni bangsanya sendiri, malah menjadi musuh kepada perjuangan ayah kandungnya, seorang pahlawan Melayu terbilang. Permusuhan dalam perjuangan demi mempertahankan maruah bangsa akhirnya bertukar menajdi dendam peribadi. Perjuangan dalam dendam yang tidak berkesudahan itu akhirnya mengundang "Aku" menjadi pelarian kerana diburu oleh Inggeris selama bertahun-tahun.

Dapatkah Klipod mencapai impiannya untuk menjajah seluruh pemikiran bangsa Melayu di tanah air tercinta ini? Dan, dapatkah Zaki Hamidon memenuhi impian Klipod sebelum dia menutup mata di pangkuan ayah kandungnya sendiri, yang tidak pernah dikenalinya sejak kecil?

Novel Antara Dendam dengan Perjaungan menjawab persoalan ini. Sebuah novel sejarah yang akan mengingatkan kita kepada sejarah perjuangan bangsa Melayu ketika menentang penjajah. Novel sejarah yang dipaparkan dalam bentuk kreatif ini memang ditunggu-tunggu untuk tatapan generasi masa kini.
......................................................................................................................

Related Posts :



7 comments:

  1. Saya baru sudah baca habis novel ni..mengasyikkan..tapi fakta dalam buku ni berbeza dengan sejarah yang tertulis dalam buku sejarah.saya amat minat tulisan ali jusoh terutama novel sejarah.

    ReplyDelete
  2. ALI JUSOH SEDANG SAKIT. SUDAH SEMBILAN KALI KELUAR MASUK WAD. TERIMA KASIH KERANA MEMBACA ANTARA DENDAM DENGAN PERJUANGAN. SEJARAH MEMANG BERBEZA DARI MATA YANG BERBEZA.

    DARI ALI JUSOH

    ReplyDelete
  3. salam.di mana saudara ali jusoh berada?

    ReplyDelete
  4. as salam..novel DENYUT NADI pun karya Ali Jusoh kn? tp, nape sy cari kat ntenet sal bi0data beliau xad pn?urgent sesgt..sesapa yg ad, plez gtaw sy ok...cz sy kaji sal novel 2 n memerlukan biodata beliau...tq (:

    ReplyDelete
  5. Tuan Ali Jusoh, beruntung tuan dapat mendengar penceritaan dari orang2 lama. Saya yang muda ini hanya mampu membaca dari tulisan tuan. Moga ilmu tercurah kepada yang muda.Agar tak luput kisah terdahulu...Adapun sejarah sekarang hanya tinggalan yang tak sempurna.

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum,

    Untuk makluman, Tuan Ali Jusoh telah kembali ke rahmatullah pada 3 Nov 2014 di Tok Jembal, Kuala Terengganu.

    ReplyDelete
  7. Assalamu'alaikum. Nk jual x Buku ni? Sy teringin membacanya., email ke nuraliyaa0206@gmail.com

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin