Thursday, January 8, 2009

Kharisma Kartika : Konflik Kehidupan










Tajuk Novel : Kharisma Kartika - Konflik Kehidupan
Karya : F. Siswanto
Terbitan : Words & Wisdom Sdn Bhd


Kharisma Kartika adalah sebuah novel yang menceritakan bagaimana kehidupan seorang gadis desa. Kehidupan dilaluinya tidaklah seindah. Kartika pulang ke desanya hanya mencari suatu impian yang indah. Apabila melihat keluarganya hidup melarat dan terhina di kebun milik Tuan Hamid, impian indah Kartika itu terbalik ke impian kosong.

Ibunya sakit manakala dua adiknya bekerja untuk kehidupan mereka. Masalah mula timbul apabila Minarti pula menjalin hubungan dengan seorang pemuda kacak bernama Willy.

Kartika mengetahui niat buruk Willy. Dia menghalang hubungan Minarti dengan Willy. Minarti lari mengikut lelaki buruk itu.

Kartika kembali ke Jakarta untuk menjejaki adiknya. Kartika menyamar sebagai pelacur namun segalanya sia-sia apabila Minarti menuduhnya sebagai pelacur. Akibat tekanan, Kartika dimasukkan ke rumah sakit jiwa...

Ikutilah buku "Konflik Kehidupan". Gadis desa yang cantik itu menang atau gagal?....
...............................................................................

Saya tertarik dengan buku ini bila tajuknya diberi nama "Konflik Kehidupan". Pasti ianya mengisahkan tentang perjuangan mengharungi kepayahan hidup. Ianya ditulis dalam bahasa Indonesia tetapi telah dialih bahasa ke Bahasa Melayu. Tebal buku ini masyaAllah... 1249 mukasurat.

Walaupun tebal tapi ceritanya sangat straight forward. Jalan bahasanya lancar tetapi agak kurang berkesan di hati. Mungkin kerana ianya telah dialih bahasa ke Bahasa Melayu maka agak sukar untuk diolah.

Mengandungi adegan suspen dan pergaduhan menentang sindiket pelacuran yang menjerat gadis-gadis cantik di kampung yang daif sebagai mangsa. Di samping itu ia juga menceritakan bagaiamana susahnya hidup orang-orang kampung yang terpaksa bergantung hidup dengan hanya bekerja sebagai penoreh getah di atas tanah orang lain. Sudahlah upahnya tak seberapa, dicaci maki lagi oleh pemilik ladang pula.

Cinta suci Sulaiman terhadap Minarti sehingga sanggup bergadai nyawa untuk menyelamatkan Minarti dan Kartika juga membuatkan saya berasa kagum dan terharu. Namun di pertengahan jalan Sulaiman terpaksa berkahwin dengan Siska bagi menyelamatkan gadis itu dari membunuh diri kerana malu mengandungkan anak luar nikah hasil hubungan sulitnya dengan Willy.

Konflik pelacuran gadis-gadis kampung rupa-rupanya didalangi oleh sindiket yang besar yang diketuai oleh Burnama. Kartika berusaha untuk membongkar segala aktiviti sindiket itu tetapi semua hakim perundangan telah dibeli oleh Burnama. Dan Kartika harus menerima padahnya. Tiada sesiapa yang dapat menyelamatkan Kartika dari tangan Burnama kecuali adiknya sendiri, Minarti, yang telah mengetahui banyak perkara mengenai Burnama.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin