Tuesday, January 13, 2009

Setulus Hati - Rozita Abd. Wahab













Tajuk Novel : Setulus Hati
Karya : Rozita Abd Wahab
Penerbit : Alaf21

Kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Itulah yang dirasai oleh Zulaikha bila mahligai cintanya bersama Zamri musnah angkara orang kedua. Meski hatinya luluh terluka, namun demi anak-anak, dia bangkit semula daripada ke kecewaan semalam untuk meneruskan hidup. Pengalaman pahit yang dilalui membuatkan Zulaikha berusaha menghindarkan diri daripada terjebak dalam percintaan.

Namun tanpa diduga, kehadiran Nik Azhan, lelaki yang pernah me nyimpan perasaan padanya dulu kembali mengocak ketenangannya. Nik Azhan berusaha untuk merebut kembali hati Zulaikha. Zulaikha sedar, lelaki itu tegar tidak mahu melepaskannya lagi buat kali kedua.

Namun, mana mungkin... kerana hatinya benar-benar telah tertutup untuk menerima cinta baru. Dia sudah penat dikecewakan! Kasih sayang dan perhatian yang diberikan Nik Azhan amat disenangi anak-anak Zulaikha yang dahagakan perhatian daripada seorang bapa. Setiap hari nama Nik Azhan meniti di bibir mereka sehingga mengusik hati Zulaikha.

Perlukah dia memaksa diri menyukai lelaki itu demi kebahagiaan anak-anaknya? Di manakah cinta Nik Azhan di sudut hatinya?
.............................................................................................................................................

Rozita Abd Wahab berjaya menyelitkan suatu rasa di hati pembaca dalam menghayati novel-novel karyanya. Novelnya kali ini mengisahkan Zulaikha dan dua orang anaknya dilanda kesedihan setelah ditinggalkan Zamri kerana wanita lain.

Dalam mengharungi hidup keseorangan pasti ada insan yang mahu mendekati. Termasuklah boss Zulaikha, Nik Azhan dan sahabat lamanya dulu Dokter Izham. Nik Azhan adalah pilihan abang Zulaikha untuk dirinya sementara Izham adalah pilihan hatinya.

Di saat kasih Zulaikha-Izham mekar, hubungan mereka diduga dengan kehadiran Luisa bersama anak-anakny yang menagih cinta Izham kembali. Walaupun terluka Zulaikha terpaksa melepaskan Izham kembali pada Luisa demi anak-anak mereka. Peluang ini digunakan oleh Zaidi untuk memujuk Zulaikha supaya menerima Nik Azham.

Cerita cinta antara Zulaikha dan Izham digarap dengan begitu cepat sekali sehingga saya merasa kurang penghayatan. Penjelasan Izham kepada Zulaikha tentang Luisa juga terlalu straight forward seperti mengejar masa. Mungkin penulis boleh menggarap situasi ini dengan lebih panjang sedikit supaya pembaca tidak merasa yang ianya cuma dijadikan alasan kenapa Izham tidak ditakdirkan untuk Zulaikha.

Namun watak Nik Azhan memang berkesan di hati. Seorang lelaki baik yang mencintai Zulaikha tanpa syarat. Menaruh hati terhadap Zulaikha sejak di zaman sekolah tetapi terpaksa berundur kerana Zulaikha mencintai lelaki lain. Kini setelah Zulaikha keseorangan dia hadir menghulurkan kasih yang tak berbelah bagi. Penulis menghadiahkan pembaca seorang lelaki yang romantis, pelindung dan penuh dengan kasih sayang. Beruntungnya Zulaikha.







Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin