Monday, January 12, 2009

Gaza

Saya menulis catatan harian kali ini bernada sedih, kesal dan marah. Catatan ini tentang kota kecil di sudut Palestin, Gaza namanya. Wilayah yang semakin hari semakin berkubur dibedil Israel. Kalau kita cari di peta dunia, tidak ada tercatat sebuah negara yang bernama Palestin. Negara itu telah diganti dengan Israel. Ya, Israel telah dicantumkan sebagai sebuah negara berdaulat di mata dunia.Sudah masuk hari ke 17 Gaza dibedil tanpa henti samada dari darat laut mahupun udara. Angka korban rakyat Palestin mencecah lebih 900 orang kematian yang rata-ratanya kanak-kanak dan orang awam, belum masuk ribuan rakyat yang luka parah lagi tu. Di akhbar-akhbar harian, di layar internet, corong-corong radio semua menceritakan betapa angka korban yang semakin hari semakin bertambah dek kerakusan tentera Israel mara membedil Gaza.

Mesyuarat demi mesyuarat, sidang demi sidang diadakan oleh hampir kesemua badan dunia untuk mencari penyelesaian terhadap konflik ini. Tanpa mempedulikan ancaman dunia Israel terus mengganas dan mendabik dada mengatakan bahawa ia tidak akan sekali-kali tunduk dengan desakan dunia.

Di saat pesta kekejaman ini berlangsung, kebanyakan penduduk dunia mengadakan demonstrasi mengutuk kekejaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin. Di negara kita, hari ini banyak pertubuhan NGO berarak atau berkumpul di dewan-dewan dan dataran tertentu untuk menyatakan bantahan terhadap perbuatan yang bersifat melebihi perbuatan binatang ini. Ada juga saranan untuk memboikot barang-barang keluaran Yahudi. Diseranaikan listing yang panjang segala barangan keluaran puak yang tidak bertanggungjawab ini lalu diedarkan kepada orang ramai dengan harapan agar mendapat sokongan.

Kutipan derma dan sumbangan juga berleluasa untuk dihantar kepada pihak yang memerlukan. Tak kiralah samada derma di dalam bentuk wang, barang-barang keperluan mahupun ubat-ubatan. Sesetengah pertubuhan atau badan ada juga yang melakukan sembahyang hajat beramai-ramai samada secara terbuka di padang mahupun di masjid-masjid dan di sarau. Ada juga segelintir yang menawarkan diri untuk menjadi ahli sukarelawan. Syabas diucapkan kepada mereka ini.

Melihatkan kepada kebanyakan foto kekejaman ini, saya diulit rasa sedih dan bersalah. Apakah yang sedang kita lakukan sekarang ini? Kita masih dapat menghirup udara nyaman dan bersantai bersama keluarga di saat saudara-saudara seIslam kita ketakutan dihambat peluru di segenap pelusuk mereka. Anak-anak kita masih ketawa terkekeh-kekeh menonton kartun Doraemon atau Ben 10 di kala anak-anak saudara seIslam kita di sana meraung kesakitan akibat terkena peluru dan mortar. Ada juga yang berkecai anggota badan kerana dibom.

Apakah daya kita untuk menolong mereka? Atau kita hanya tega melihat mereka menjerit dan menangis merayu sebuah pertolongan. Apakah kita hanya mampu melihat mereka diperlakukan sewenang-wenangnya tanpa berbuat apa-apa? Ibarat menonton cerita peperangan amat dahsyat di kaca tv. Seolah-olah ianya hanyalah cerita dongeng yang dahsyat. Kita hanya memeritkan mata kengerian. Ada juga kalanya kita mengutuk sendiri perbuatan ganas itu. Namun, usai saja menonton cerita peperangan yang amat dahsyat itu, kita berpaling untuk bergembira lagi. Kita mencongak untuk berpesta lagi. Seakan sudah lupa tentang apa yang telah kita saksikan tadi. Mudahnya kita mengenepikan rayuan pertolongan saudara kita sendiri.

"Sidang-sidang yang diakan oleh pembesar-pembesar dunia mencapai kata sepakat untuk menggesa Israel menghentikan serangan." Ayat sebegini memang telah banyak kali kita dengar di corong radio dan saluran tv. Hanya setakat itu sajakah yang mereka mampu melaksanakan? Hanya duduk di meja rundingan dan menggesa? Dan apabila Israel tidak menghiraukan gesaan dan desakan dunia, apakah kita harus berdiam saja? Duduk lagi di meja rundingan dan menggesa lagi? Apakah bukan jalan yang sebaik-baiknya adalah kita semua beramai-ramai mara ke hadapan menghunus senjata juga demi menyelematkan saudara seagama kita?

Kita sendiri malah teragak-agak untuk memboikot barangan keluaran pihak yang bersubahat dengan alasan barangan tersebut adalah barangan wajib dan keperluan harian kita. Masa kan kita mesti berhenti menggunakannya. Mestikah kita berhenti menggunakannya? Akan matikah kita bila tidak menggunakannya? Kita sendiri yang merasa keberatan apabila diminta untuk berkorban walau hanya sedikit saja. Padahal setiap pembelian kita menyumbang kepada peperangan tersebut. Peperangan memerangi saudara kita sendiri. Bukan sebaliknya. Aduhai... lemahnya jiwa kita.

Andai saja negara-negara Islam ini bersatu di dalam naungan Khalifah Islamiyah dan dipimpin oleh seorang Khalifah seperti di suatu masa dahulu, nescaya penghalang Islam akan segera dihancurkan tanpa perlu dirunding terlebih dahulu.

Saya teringat kehebatan Khalifah Abdul Hamid II pada tahun 1897, dengan tegasnya memberi kata putus kepada Theodor Herzl (penggagas gerakan Zionis) yang ketika itu cuba memujuk beliau untuk menjualkan Palestine kepadanya, ".... aku tidak akan memberikan walaupun sejengkal tanah dari wilayah Palestin kepada kamu kerana tanah itu memang bukan milikku, tetapi milik Daulah Islam. Daulah Islam yang telah mengoborkan jihad demi untuk menyatukan wilayah ini dan mereka telah mengiliri tanah ini dengan darah mereka..." Saya rindu pemimpin yang sebegini.

Sebenarnya dahulu Palestin sudah ada sebuah perjanjian di masa pemerintahan Khalifah Umar bin Al Khaththab. Perjanjian itu diberi nama Al-Ihdat Al-Umariyyah (Perjanjian Umar) yang berbunyi, " Atas nama Islam dan kaum Muslimin. Isinya antara lain, Tidak boleh seorang Yahudi pun tinggal bersama kaum Muslimin Di Baitul Maqdis." (Ibnu Jarir Ath Thabari, Tarikhul Umam wal Muluk, pada judul ¬“Iftitah Baitul Maqdis"‚¬(Penaklukan Baitul Maqdis).

Kini, apa yang kita lihat Gaza dibombedil. Tapi seluruh umat Islam yang ada di muka bumi ini mendiamkan diri.

Di dalam surah At Taubah ayat ke 14, Allah SWT berfirman, " Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyiksa mereka dengan (perantaraan) tangan-tanganmu dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kamu terhadap mereka, serta melegakan hati orang-orang yang beriman."

Saya memohon dan berdoa kepada Allah SWT semoga selepas ini akan bertambah seruan jihad dari kaum muslimin khususnya dari para ulamak seluruh dunia yang bisa menyedarkan kita untuk bangkit dan berjihad menentang Israel. Saya juga berdoa semoga saudara-saudara kita di Gaza sana yang selalu bermandikan mayat dan darah agar tetap diberi keberanian untuk menentang peperangan ini. Marilah kita semua berjuang menegakkan khilafah. Kaum muslimin harus bersatu. Tidak ada pilihan lain untuk membebaskan bumi Palestin dari dijajah oleh Israel selain berjihad.





















Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin