Saturday, January 24, 2009

Jalan Pulang - Anas K.Hadimaja












Tajuk Novel : Jalan Pulang
Karya : Anas K. Hadimaja
Penerbit : Dewan Bahasa & Pustaka
Terbitan : 2007

Satu-satunya kesilapan Saufi adalah kerana dia menggoyahkan dogma agamanya. dia mempertikaikan dan menafikan hukum-hakam agama yang pernah dipelajarinya.

Jiwanya memberontak semahu-mahunya sebagai tanda protesnya terhadap realiti kehidupannya yang penuh bermasalah : kewangan, cinta dan adik beradik yang tamak akan harta. Semua ini bersatu dalam dirinya hingga menjadikan kehidupannya bertambah liar.

Akan tetapi, sebagi pemuda yang petah berpidato, berbakat besar dalam penulisan, Saufi tidak upaya membohongi suara hatinya yang sering membisikkan kepadanya agar mencari jalan pulang. Pulang ke pangkalan untuk memmulakan perjalanan baharu yang berlandaskan agama setelah sekian lama membiarkan nafsu menghanyutkan dirinya. Akankah Saufi temui jalan pulang itu?

.........................................................................................................................

Sebuah novel yang menarik. Penuh dengan mesej untuk disampaikan kepada pembaca dan ianya digarap dengan begitu berkesan sekali. Mengisahkan seorang Saufi yang kacak dan kaki perempuan telah menyimpang jauh dari landasan hidup. Perangainya semakin meliar dan bersifat memberontak itu suka melawan cakap pensyarah di kolejnya, melanggar undang-undang dan akhirnya dia lari dari kolej.

Saufi amat beruntung kerana walaupun telah menyimpang jauh namun masih mempunyai sahabat-sahabat yang selalu membahas dan berdebat dengannya tentang apa saja perbuatan Saufi yang dianggap salah lantaran Saufi sebenarnya seorang yang bijak dan petah berpidato. Akhirnya dia mendengar juga suara hatinya yang selalu berbisik supaya dia berubah.

Cerita ini mengajak kita mengenali diri sendiri dan merenung ke dalam diri, perihal cita-cita dan perjalanan hidup kita. Sejauh mana segala pegangan dan kepercayaan kita itu lahir dari hati yang ikhlas dan jujur.

Related Posts :



3 comments:

  1. Terima kasih. Anas K Hadimaja kini di Facebook.

    ReplyDelete
  2. Novel ni bkn novel lame ke? Sbb ayh sy ckp die namakan sy dgn nama heroin dlm citer ni..tp xtaula kalo sy slap novel..Ana salwa

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin