Monday, June 1, 2009

Rasuk











Tajuk Novel : Rasuk
Karya : Zira Safiya
Penerbit : Buku Prima
Terbitan : 2009
Halaman : 604 mukasurat
Harga : rm19.90

" Kadang-kadang kita buat pilihan bukan kerana kita tahu sepatutnya siapa tetapi kerana kita memilih yang tiba dahulu. Tak ada sesiapa dapat cakap memang inilah orangnya kerana tidak mungkin kita dapat tahu liku-liku yang terbentang di depan kita. Maka kita memilih di antara mereka yang jua memilih kita. Kerana kita takkan tahu bila yang seterusnya akan datang..."

"Langkah mayat i dulu sebelum dia boleh tinggalkan i," nada Nurlisa semakin bersungguh.

"Parah tu. Ini dah kes angau betul." Shira tertawa.

"Shira, kalau i tak dapat dia, biar semua tak dapat.. " Berdendam nada Nurlisa.

Kemudian Haikal terlihat sesuatu yang aneh. Berderau darahnya. Terkejut. Buat sesaat, matanya telah mempermainkannya lagi. Buat sesaat, dia ternampak seseorang menghampiri ibunya. Ibunya yang kini keseorang di dalam rumah. Dan seseorang itu berdiri di belakang ibunya. Berdiri rapat... Sedikit menyendeng. Seakan tersandar.

"Dia bukan dia," bisik Julia pada dirinya.
"Apa?"
"Dia dah lain.. bukan dia lagi.." Julia termangu memikirkan situasi yang dihadapi Haikal. "Kena rasuk..."
..................................................................................................................
Sebelum novel ini penulis pernah menghasilkan dua buah lagi novel misteri melalui terbitan Buku Prima iaitu Saka Tok Mun dan Dendam Pewaris. Nyatanya penulis ini cenderung untuk menghasilkan novel-novel misteri seram. Rasuk adalah novel ketiga beliau melalui penerbitan Buku Prima tidaklah begitu seram sepertimana novel Saka Tok Mun.

Julia mempunyai kelebihan dapat menjangka apa yang berlaku di masa depan dalam hidupnya dan orang-orang yang rapat dengannya melalui mimpi-mimpi dalam tidurnya. Walaupun pada mulanya tiada siapa yang percaya tetapi Julia yakin setiap mimpi yang dialaminya bakal terjadi selang dua tiga hari atau seminggu dua selepas itu.

Syamsul dan Haikal menyimpan niat untuk menyunting Julia sebagai teman wanita masing-masing. Tetapi di antara mereka berdua, Haikal lebih berani mengatur langkah dan berterus terang kepada Julia. Sementara Syamsul hanya pandai bermain teka teki dan selalu berdolak dalih. Walaupun pada mulanya Julia juga tertarik pada Syamsul tetapi sikap Syamsul yang selalu buat lawak dan tidak serius membuatkan Julia menyangka Syamsul hanyalah menganggapnya sebagai kawan.

Kemudian Haikal terpaksa meninggalkan Julia untuk berangkat ke luar negara bagi menyambung pelajarannya. Perkenalan dengan Nurlisa membawa padah kepada Haikal. Nurlisa yang mempunyai satu sifat pelik yang merosakkan telah cuba menggoda Haikal supaya menjadi miliknya. Haikal menjadi lalai dan alpa. Semakin lupa kepada tujuannya berada di sana, lupa kepada ayah dan ibu, lupa kepada Julia dan lupa juga kepada tanggungjawabnya sebagai hamba Allah. Nurlisa secara perlahan-lahan mengajar Haikal cara hidup bebas yang diamalkannya dan ironinya Haikal tidak menolak walaupun dia tahu perlakuan demikian adalah salah lagi berdosa. Nurlisa ibarat 'syaitan' yang cuba mempengaruhi Haikal berbuat jahat dengan cara halus. Tiada paksaan. Tiada gesaan. Hanya sekadar mencuba. Dan seterusnya melakukan lebih banyak perkara-perkara terkutuk lagi sehingga mereka terlanjur....

Perubahan Haikal nun jauh di sana dapat dikesan oleh Julia melalui mimpi-mimpi pelik yang dialaminya. Julia yakin apa yang tergambar dalam mimpinya itu adalah yang sebenarnya berlaku ke atas Haikal. Sehinggakan di suatu ketika semasa di dalam bermimpi Julia dapat melakarkan nama Nurlisa di atas kertas. Ditambah pula sejak kebelakangan ini Haikal amat jarang menghubunginya walaupun sekarang ini seribu macam kemudahan tersedia untuk mereka berkomunikasi walaupun jauh. Tahulah Julia yang Haikal sudah berubah.

Pulang dari perantauan Haikal masih mencari Julia. Ternyata di dalam hatinya masih ada Julia. Walaupun begitu Julia tidak tahan dengan perubahan diri Haikal yang ternyata lebih social dan tidak menghormatinya sebagai seorang kekasih. Tindakan Haikal yang masih mengasihi Julia membuatkan Nurlisa berang. Segalanya telah dilakukan untuk menakluk Haikal namun Julia juga yang dicarinya untuk mencurahkan kasih sayang. Walaupun sayangkan Julia, Haikal masih tidak boleh lari dari Nurlisa lantaran dengan gadis itulah dia bebas melakukan apa saja mengikut hawa nafsu syaitannya.

Satu tragedi ngeri lagi mengaibkan telah mengorbankan Nurlisa dan Haikal terlantar di hospital. Dari sinilah wujud adegan yang agak menyeramkan pabila jelmaan Nurlisa berkeliaran di sana sini menghantui Haikal dan ibu Nurlisa. Seperti diri Nurlisa yang obses untuk bebas dan menakluk sesiapa saja yang diinginkannya tidak mati bersama jasadnya. Yang nyatanya jelmaan Nurlisa berkeliaran kerana ingin menakluki Haikal. Bagaimanakah ikhtiar Haikal untuk lari dari jelmaan Nurlisa? Dapatkah Julia menolong Haikal bebas dari jelmaan dan rasukan ini?

Cerita ini lebih banyak mengisahkan hubungan percintaan Julia-Haikal-Nurlisa saja. Di akhir-akhir barulah ada adegan seram selepas kematian Nurlisa. Itupun saya rasa tidaklah berapa berkesan sangat. Bagi saya cerita ini adalah sekadar untuk hiburan saja dan kurang unsur pengajaran.



Related Posts :



1 comment:

Blog Widget by LinkWithin