Wednesday, June 10, 2009

Odisi Bulan Biru










Tajuk Novel : Odisi Bulan Biru
Karya : John Norafizan
Penerbit : Jemari Seni
Terbitan : 2009
Halaman : 478 mukasurat
Harga : rm20.00

JOHN NORAFIZAN kembali membawa anda mengembara bersamanya meneroka keindahan bumi Jepun dan Turki.

Kata ibu, zaman dulu hanya perawan-perawan sahaja yang dibenarkan memetik bunga-bunga saf. Sekiranya jari mereka terluka, darah merah sang perawan akan menyerap masuk ke kelopak bunga kuning itu. Kononnya, darah inilah yang membuatkan kelopak-kelopak bunga saf bertukar merah apabila dijemur dan dikeringkan nanti!

Kini ibu tiada lagi untuk bercerita. Ibu dan adiknya yang cacat mati lemas di Sungai Sorachi. Sedih dan sesal membalutinya sepanjang waktu. Mujurlah pertemuan dengan seorang darwis yang bijaksana mengubah seluruh hidupnya. Pertemuan yang memulakan sebuah pengembaraan mencari ayah yang bersedih, sekali gus dirinya sendiri. Dapatkah dia menemui apa yang dicarinya itu?

Katanya....
Jika tidak kerana Qistina, aku tidak tahu apakah maksud kehidupan ini.
Jika tidak kerana Qistina, mungkin aku masih dalam sangsi.
Qistina yang misteri. Qistina yang penuh dengan seribu teka-teki.

Teka teki apakah itu hingga menyebabkan dia sanggup menempuh seribu misteri dan melintasi Selat Bosporus? Dan siapa pula Qistina di hatinya?

Sebuah roman pengembaraan dalam bentur keras hakikat kehidupan disulami iri dan dendam: antara ‘sang pencari’ dan ‘yang mencari’.
...................................................................................................................

Pertama kali saya membaca novel dari penulis ini. Itu pun saya pinjam novel ini dari seorang kawan. Keasyikan dia membaca novel ini membuatkan saya ingin tahu apa yang menarik sangat dengan karya penulis John Norafizan.

Novel ini berbentuk ketuhanan dan mencari diri. Agak berlainan sedikit dari novel-novel Melayu lain. Akira dirundung rasa benci terhadap Umazaki semenjak adiknya mengidap demam panas lalu mengalami kecacatan akal sehingga sanggup memanggil adiknya si patung dungu. Walaupun Akira bersikap kasar terhadap Umazaki tetapi adiknya tetap tersenyum ramah dan menyayangi Akira. Sehinggalah di suatu hari Akira dan Umazaki bergaduh gara-gara Umazaki yang sukakan Nurul Ain. Akira... dengan akalnya yang waras sanggup menolak adiknya yang cacat jatuh ke dalam sungai. Bahkan dia sanggup juga membiarkan Umazaki lemas dihanyut arus sungai tanpa memberi apa-apa bantuan. Melihatkan Umazaki yang kelemasan ibunya terus terjun ke dalam sungai untuk menyelamatkan Umazaki. Namun malangnya ibunya juga turut lemas bersama Umazaki.

Sejak dari peristiwa itu Akira dirundung rasa bersalah seumur hidup. ..... entah kenapa, saya membuat andaian sendiri.. sekiranya Umazaki seorang saja yang lemas di sungai, perasaan bersalah pada diri Akira tidak akan timbul. Oleh kerana ibunya juga turut lemas maka Akira dipagut beban rasa yang mendalam. Akira seperti hilang tujuan sehingga sanggup mengakhiri hayatnya pula dengan terjun dari puncak gunung yang tinggi. Alahaai.. kenapa sampai mahu membunuh diri, Akira? 'Malangnya' umur Akira masih panjang. Dia masih diberi peluang untuk menebus setiap sesalannya. Di dalam pengembaraan mencari diri Akira bertemu dengan Yamata dan Emre yang telah menjadi sahabatnya dan mengajar Akira tentang hakikat hidup yang sebenar.

Di dalam pengembaraan itu juga mempertemukan Akira dengan Doktor Ayumi dan adiknya Kafka. Agak memeranjatkan pabila mendapati Kafka amat mirip kepada Umazaki. Banyak perkara yang dipelajari Akira melalui peristiwa-peristiwa yang dialami termasuklah dalam mencari nama Tuhan yang keseratus!!!

Pengembaraan Akira sehingga ke Turki, kejadian Kafka yang diracuni dan pertemuan dengan Qistina benar-benar memusingkan kepala saya kerana terlalu banyak persoalan yang tidak terjawab. Gaya bahasa yang simbolik dan penuh kiasan juga memaksa saya membaca ayat demi ayat dengan teliti bimbang takut nanti terlepas isi-isi penting dalam cerita ini. Pendekata tiada can untuk saya melangkau pembacaan. Akibatnya akan membuatkan saya tidak dapat mengagak apa yang telah berlaku.




Related Posts :



1 comment:

  1. rase-rasenye novel ni kisah benar ke x...bleh bg pendapat skit..tq

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin