Tuesday, June 2, 2009

Takdir Yang Terindah








Tajuk Novel : Takdir Yang Terindah
Karya : Nana Faiz
Penerbit : KarnaDya
Terbitan : 2009
Halaman : 393 mukasurat
Harga : rm18.00

Qistina Diyana, gadis manja ini hidup penuh ceria di samping Lynda dan Juraita, teman baiknya yang bermula di alam persekolahan. Namun, setelah meningkat awal dewasa, Qistina terpaksa melalui satu kehidupan yang tidak pernah terlintas di fikirannya.

Tatkala kasih yang dibajainya sedang berbunga terhadap Izwan Firhan, Qistina dipaksa supaya melupakan jejaka yang telah lama bertakhta di hatinya. Rahsia keluarga yang selama ini tersimpan rapi akhirnya tersingkap dan memaksa dia akur untuk memenuhi satu permintaan saudara kandungnya, apatah lagi apabila ianya berkaitan pengorbanan yang pernah dihulurkan Haikal Hakimi, sahabat baik abangnya itu.

Pertemuan semula di antara Haikal menjadi satu kejutan buat Qistina kerana tidak disangkakan mereka pernah bertemu dalam satu kejadian salah faham.

Perancangan keluarga Qistina untuk menyatukannya dengan Haikal telah memulakan dan menimbulkan konflik dalaman di dalam dirinya. Apakah rahsia dan pengorbanan yang telah dilakukan Haikal Hakimi terhadap keluarga Qistina itu sehinggakan dia dipaksa menerima lelaki itu?

Mampukah dia melalui kehidupan bersama lelaki yang tidak dicintainya itu malah untuk berkongsi kasih dalam satu ikatan di antara suami dan isteri?
........................................................................................................................
Saya kira ini novel pertama dari penulis Nana Faiz. Sebuah karya yang biasa-biasa saja. Sinopsis di belakang buku telah menceritakan segalanya tentang novel ini.

Cerita ini juga berkisar tentang kisah perkahwinan yang bukan atas dasar suka sama suka. Qistina terpaksa menerima kawan Abang Man, Haikal sebagai suaminya atas permintaan orangtua. Susah untuk Qistina menerima cikgunya sendiri sebagai teman hidup lantaran hati masih lagi mengingati Izwan. Tetapi lama kelamaan kasih sayang yang tumbuh bersama pengorbanan ikhlas dari kedua belah pihak telah menyatukan mereka berdua juga akhirnya. Ditambah pula Haikal seorang yang penyabar dan baik.

Pabila keharmonian rumahtangga mula dikecapi dengan kehadiran cahayamata tercinta mereka diuji pula dengan cubaan yang singgah menyapa. Izwan hadir lagi di dalam hidup Qistina. Walaupun hubungan mereka hanyalah sebagai kawan lama tetapi telah menimbulkan salah faham dari tunang Izwan, Fazura. Ditambah pula hubungan Izwan-Fazura tidak berapa baik. Fazura yang diamuk cemburu telah bertindak mengacau rumahtangga Qistina-Haikal pula. Siapa tidak marah pabila melihat gambar pertemuan isteri sendiri bersama lelaki lain. Haikal terpaksa membawa diri jauh dari anak isteri bagi menenangkan jiwanya parah.

Kehilangan Haikal membuatkan jiwa Qistina parah diselimuti rasa bersalah. Bersama Izwan, dia mencari jejak Haikal untuk menyambung kembali kasih yang hampir putus. Namun untuk memohon kemaafan dari suami tercinta Qistina terpaksa membayar dengan harga yang teramat mahal.


Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin