Friday, June 19, 2009

Cinta Tak Berdusta










Tajuk Novel : Cinta Tak Berdusta
Karya : Fateen Najwa
Penerbit : Fajar Pakeer
Terbitan : 2009
Halaman : 777 mukasurat
Harga : rm25.90


Tragedi yang berlaku bukan satu kemalangan, tetapi dirancang. Sepuluh tahun dia kehilangan kenangan masa lalu. Dia terseksa hidup tanpa kenangan, tanpa keluarga tercinta. Kehadiran Amalina bagaikan dewi cinta, mengubah hidup Leo.

Dari sebuah desa terpencil, di kaki Gunung Ais, lelaki ini datang ke kota. Mencari dirinya yang hilang, mencari cinta sejati. Dia kaget dengan kisah yang terbongkar. Dia anak hartawan, namun mengapa dihina dan dicerca ayah kekasihnya sendiri?

Mampukah cinta Amalina terus dalam dakapan apabila ada yang cuba merebut? Bolehkah cintanya menyatakan kebenaran, tanpa dusta?
................................................................................................

Dalam cerita ini penulis masih lagi mengekalkan kisah cinta bercampur suspen dan pembalasan dendam. Percubaan membunuh Zakuan memang dirancang terlebih dahulu. Irfan membiarkan Zakuan jatuh ke dalam gaung semasa ekspedisi Pendakian Gunung Ais . Zakuan yang disangka mati rupa-rupanya telah diselamatkan oleh Mak Upeh, orang asli yang menetap di situ. Kerana hilang daya ingatan Zakuan diberi nama Leo oleh penduduk orang asli tersebut. Tinggallah Leo bersama Mak Upeh.

Setelah sepuluh tahun berlalu Amalina, gadis dari bandar hadir di tengah kampung mereka ingin membuat kajian dan dokumentari tentang kehidupan di hutan. Leo ditugaskan sebagai 'guide' untuk membantu dan menunjukkan arah kepada Amalina semasa mereka berada di hutan. Yang saya mushkilkan mereka hanya berdua saja dalam ekspedisi di hutan itu. Sebagai seorang gadis Melayu agak tidak logik untuk berada di hutan berdua saja dengan jejaka yang tidak dikenalinya. Bukan sehari dua tetapi sampai berbulan. Bagi saya ianya agak kebaratan.

Perkenalan Amalina dengan Leo akhirnya membuahkan suatu kelainan rasa di hati masing-masing. Mungkin kerana hari-hari mengadap muka yang sama dan tidak ada orang untuk bercakap kecuali mereka berdua. Namun Amalina cuba menafikan keanehan rasa itu kerana dia sudahpun mempunyai Ariel sebagai kekasih. Ariel yang mengajak dua orang lagi kawannya berkhemah di hutan tempat Amalina membuat kajian dapat mengesan kelainan hubungan mereka berdua. Cemburu dan marah menguasai diri. Tambahan pula Amalina menolak lamaran Ariel walaupun padahalnya mereka telah lama bercinta.

Hal di kampungnya pula, Mak Upeh telah menetapkan perkahwinan antara Leo dengan Pilar tetapi tidak dipersetujui oleh Leo. Pilar membawa diri ke dalam hutan kerana rasa kecewa cinta yang tidak berbalas lalu telah dibaham oleh sekumpulan serigala. Pilar cedera parah. Setelah Pilar cedera parah Mak Upeh ingin pula menjodohkan Leo dengan Riku. Oleh kerana Riku mempunyai ramai jejaka yang ingin menyuntingnya penduduk kampung mengadakan pertandingan menangkap binatang. Tetapi di sebalik pertandingan itu Perus berniat untuk menghapuskan terus Leo dari muka bumi dan berkahwin dengan Riku.

Sekali lagi... Leo yang disangka mati di gaung curam Gunung Ais rupa-rupanya telah berjaya menyelamatkan diri. Setelah diberitahu tentang cerita sebenar oleh Mak Upeh Leo bertekad untuk mencari dirinya yang sebenar.

Terlalu banyak cerita yang ingin disampaikan di dalam novel ini. Sehinggakan ada sesetengah pengolahan cerita bertukar menjadi ringkasan. Bila sudah menjadi ringkasan penghayatan menjadi kurang. Adegan demi adegan menjadi terlalu pantas. Mungkin penulis terpaksa melakukan demikian untuk mengelak dari novel ini menjadi lebih tebal.



Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin