Wednesday, February 17, 2010

Pergilah Air Mata










Tajuk Novel : Pergilah Air Mata
Karya : Hanni Ramsul
Penerbit : Kaki Novel
Terbitan : 2010
Halaman : 858 mukasurat
Harga : rm28.00


Tebal betul novel kedua Hanni Ramsul ni. Teragak-agak juga saya nak beli. Bila melihatkan covernya yang cantik saya capai jugaklah. Kebetulan pada masa itu toko buku dikunjungi ramai orang. Dan barisan kaunter bayaran pun sudah beratur panjang. Memegang novel ini dalam masa yang agak lama terasa berat juga. Saya berkira-kira sendiri macam mana bila membaca buku ini nanti. Mesti lenguh tangan nak memegangnya. Aduhai.. kenapalah tebal sangat novel ni. Mesti ada banyak cerita menarik yang ingin disampaikan penulis. Saya juga berharap novel tebal ini lebih baik dari novel pertama beliau BYMB.

Saya tercari-cari di mana kemuncak cerita cinta Sabrina-Badrul-Yana ini. Seakan-akan kurang berkesan dan sudah dapat diagak dari mula. Memang garapan cerita ini kemas dan menarik tetapi saya amat mengharapkan sesuatu yang di luar jangkaan. Namun saya kecewa. Ternyata penulis hanya bercerita tentang kisah yang biasa-biasa saja di dalam novel yang setebal ini. Cerita sama yang pernah dibaca di dalam novel-novel lain sebelum ini dengan penyampaian yang berbeza dengan ketebalan yang tidak seberapa. Apa-apa pun untuk peminat novel cinta, ianya tetap menarik dan sebuah novel yang santai.

Badrul dan Sabrina diperangkap berada di dalam bilik yang sama berdua-duaan lalu terpaksa berkahwin setelah ditangkap basah. Tangkap basah lagi!!! Walaupun Badrul memprotes tetapi Datuk Hamidi berkeras untuk menutup malu memandangkan mereka adalah dari kalangan keluarga yang berada. Status Datuklah katakan. Berada di rumah agam Datuk Hamidi, Sabrina merasakan hidupnya telah musnah. Apatah lagi kebencian Badrul padanya dan caci maki Datin Hamidah menambahkan lagi rawan hati si Sabrina. Badrul pula membuat andaian bahawa Sabrina sengaja memerangkap dirinya untuk tujuan mengikis harta kekayaan keluarganya. Mujurlah Datuk Hamidi tidak menganggap begitu kepada Sabrina. Namun rahsia di sebalik musibah yang memerangkap mereka itu ialah berpunca dari kawan baik Sabrina sendiri. Lurusnya hati Sabrina sehingga tidak dapat meneka siapa lawan dan siapa kawan.

Badrul yang mempunyai kekasih hati nekad untuk berkahwin pula dengan Yana walaupun pada mulanya Yana tidak setuju. Yana seorang gila kerja dan akan mengutamakan kerjayanya dahulu berbanding yang lain-lain termasuklah Badrul. Tetapi setelah mendapat tahu Badrul telah berkahwin lain hatinya mula menggelabah. Perasaan ingin memiliki Badrul timbul di dalam hati. Ditambah pula Sabrina mengizinkan perkahwinan mereka berdua. Namun setelah berkahwin Yana masih mengutamakan kerja lebih dari segala-gala. Membuatkan Badrul kesunyian. Walaupun nyatanya mereka berkahwin tetapi jarang sekali untuk mereka bertemu dan menghabiskan masa bersama. Badrul kesunyian. Dalam masa yang sama kemarahan yang berapi-api untuk Sabrina sudah hilang entah ke mana. Terbit suatu perasaan halus yang sukar untuk dimengertikan di dalam hati Badrul untuk Sabrina. Sabrina bukanlah seorang gadis yang tidak cantik. Hanya Badrul saja yang sengaja membutakan mata hatinya untuk mendekati Sabrina.

Datin Hamidah rimas melihat menantu kesayangannya pergi balik kerja sehingga tak ingat dunia. Tak ingat rumahtangga. Makan pakai Badrul semua masih diuruskan oleh pembantu. Apabila Datin Hamidah menyarankan supaya Yana berhenti kerja, Yana mula melatah tidak mahu. Lama kelamaan Datin Hamidah mula dapat melihat akan keikhlasan hati Sabrina. Mula menyukai Sabrina. Mula menyayangi gadis yang dibencinya itu. Begitulah juga dengan Badrul.
Ketiadaan Yana di rumah sering membuatkan Badrul mula rapat dengan Sabrina. Perasaan halus itu mula bercambah menjadi sayang. Dan lama kelamaan baik Sabrina mahupun Badrul masing-masing sudah saling jatuh cinta. Lalu bagaimana dengan janji Badrul pada Yana untuk melepaskan Sabrina nanti? Kasihan Sabrina, tidak habis-habis terpaksa berkorban kebahagiaan sendiri demi untuk kebahagiaan orang lain.

.....................................................................................

Noktah bahagia yang menjadi anganku, ternyata cuma titik mula derita yang tidak bertepi.
Sumpah bukan ini yang aku mahu.
Sumpah juga, aku tidak mahu membuat kau terseksa.
Tidak pernah mahu merobohkan bahagiamu.
Atas rasa bersalah, aku rela melihat kau menganyam bahagia bersamanya.
Namun, mengapa perlahan-lahan layananmu memberi tanda tanya di hati ini?
Mungkinkah kita sama-sama berkongsi rasa?
Mungkinkah kita sudah sama-sama terpaut?
Atau mungkinkah segala yang berlaku tidak lebih hanya mainan perasaanku sendiri?
Mungkin..kerna aku yakin, bencimu tidak mungkin berubah sayang.
Bencimu padaku setinggi awan yang menyapu langit
... SABRINA


Memang aku benci.
Memang aku tidak rela dengan takdir ini.
Namun, kenapa tulusmu terus mengikat aku pada ikatan yang paling ku benci ini?
Mengapa hati ini penasaran setiap kali kau menagih perpisahan yang pernah aku janjikan?
Cintakah ini, apabila aku tewas tiap kali memandang wajahmu?
Sayangkah ini, apabila hatiku digaru resah tiap kali aku cuba lari darimu?
Mustahil cinta kerana cintaku sudah kusimpul kukuh di hati dia.
Lalu, apa yang sebenarnya yang berlaku antara kita?
Bagaimana cara untuk aku hapuskan wajahmu yang terus menemani mimpiku?
Di mana noktahnya mainan perasaan ini
... BADRUL








Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin