Tuesday, February 16, 2010

Aku Mahu Kamu










Tajuk Novel : Aku Mahu Kamu
Karya : Aleya Aneesa
Penerbit : Alaf 21
Terbitan : 2010
Halaman : 498 mukasurat




Novel ini mulanya ditulis sebagai e-novel yang kemudian dikemaskini menjadi novel. Kisah cinta suka duka sepasang merpati sejoli Qisya dan Ziyad ini agak menarik juga. Ceritanya bukan sekadar kisah cinta yang berakhir di jinjang pelamin tetapi juga meneroka ke alam rumahtangga yang penuh pancaroba. Banyak pengajaran yang boleh diambil dari cerita ini untuk pasangan yang ingin mendirikan rumahtangga. Salah satu di antaranya ialah supaya redha ke atas apa jua cubaan dan cabaran yang menimpa dan jangan terlalu menyalahkan antara satu sama lain sekira berlakunya sesuatu yang tak diingini.

Pertemuan bermula di saat Qisya dilanda kesedihan kerana ditinggal kekasih. Ziyad yang suka menyakat menimbulkan kemarahan Qisya pada mulanya. Di waktu yang sama Qisya terpaksa lari dari bekas kekasih yang cuba menagih cintanya kembali. Berlakon menjadi kekasih olok-olok Qisya, Ziyad memasang harapan agar Qisya benar-benar menjadi pasangan hidupnya.

Setelah selamat mendirikan rumahtangga pasangan merpati ini dianugerahkan pula dengan kehadiran cahaya mata mereka yang pertama Faiq. Kebahagiaan mereka bertambah. Rumahtangga mereka ceria. Hari demi hari Faiq semakin membesar dan nakal. Faiq benar-benar mencabar kesabaran Qisya. Ada saja karenah Faiq yang membuatkan Qisya pening kepala. Mujurlah ada Mak Inang membantu menjaga Faiq.

Namun malang tidak berbau. Episod duka mula menyelubungi pasangan ini. Faiq lemas di kolam renang. Hilang sudah tawa ria kanak-kanak kecil yang bernama Faiq menghiasi hidup pasangan Qisya-Ziyad. Dipanggil Tuhan di dalam usia yang muda. Baik Qisya mahupun Ziyad masing-masing masih tidak dapat menerima ketiadaan Faiq. Namun itulah ketentuan yang harus diterima.


Keadaan menjadi bertambah lara bila Ziyad mula menyalahkan Qisya di atas kematian Faiq. Bagi saya ianya sesuatu yang sama sekali tidak patut dilakukan oleh seorang suami yang beriman. Hangat juga hati saya bila Ziyad terus menerus memboikot Qisya. Tidak tahukah Ziyad yang Qisya sedang mengandungkan anak mereka yang kedua dan memerlukan ketenangan serta sokongan dari seorang suami? oh, Ziyad tidak tahu rupanya. Perlakuan Ziyad benar-benar membuatkan Qisya berjauh hati. Qisya membawa diri pulang ke rumah orang tuanya dengan harapan suatu hari Ziyad akan datang menjemputnya bila kemarahannya sudah reda. Kalau tidak pun sekurang-kurangnya menelefonnya. Namun tujuh bulan berlalu semuanya hampa. Ziyad masih berdiam diri melayan amarahnya. Membiarkan Qisya sendirian melayan duka bersama anak kedua mereka yang masih di dalam kandungan. Teganya seorang suami.

Kekerasan Ziyad memaksa Qisya meninggalkan anak kedua mereka di pintu rumah Ziyad setelah melahirkan. Walaupun kuat kasih sayang Qisya untuk Firyal, namun Qisya rela berpisah demi untuk menebus semula 'kesalahan' yang tidak dilakukannya terhadap Faiq dan Ziyad. Memandang ke arah bayi itu Ziyad dapat melihat wajah Faiq dan Qisya. Ziyad mula mengesyaki sesuatu. Ditambah pula ada sepucuk surat memberitahu bahawa nama bayi tersebut adalah Firyal Ibtisam, nama yang pernah dicadangkan oleh Qisya untuk bakal anak-anak mereka. Ziyad mengandaikan sekiranya Firyal adalah anaknya. Tapi di mana Qisya? Bibit rindu terhadap Qisya mula menyinggah di ruang hati. Di mana gerangan Qisya sedang bersembunyi kala ini? Kasihan Qisya.

................................................................................................

>Empat tahun Qisya Khaleesa cuba bertahan demi me rawat luka di hati. Biarpun sukar, dia masih mengharapkan kemaafan Ziyad Fallah.

Namun, suaminya itu tetap meletakkan ke salahan ke atas bahunya. Padahal, jiwa ibu mana yang tidak merintih setelah kehilangan satu-satu nya permata hati? Pemergian Faiq yang dijemput ILAHI benar-benar meragut kebahagiaan dia dan Ziyad.

Keegoan Ziyad membuatkan Qisya berjauh hati. Dia nekad membawa diri. Di luar pengetahuan Ziyad, dia tabah mengharungi hidup sendirian sehinggalah zuriat kedua mereka lahir ke dunia. Walaupun hatinya berat, Qisya berkorban sekali lagi tatkala dia sengaja meninggalkan bayi comel yang baru dilahirkannya itu di kediaman Ziyad. Dia rela berpisah dengan Firyal hanya kerana mahu menebus kekecewaan suaminya itu.

Namun, ternyata perpisahan itu bagaikan merentap naluri keibuan Qisya. Hatinya tetap juga bergetar hebat tatkala bayangan Ziyad dan Firyal melintas jiwa. Dia tahu, di segenap relung nadinya masih sarat dengan rindu. Dan, dia hanya berperang dengan waktu demi melunaskan kerinduan itu.













Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin