Monday, May 11, 2009

Aku Ada Kamu












Tajuk Novel : Aku Ada Kamu
Karya : Lily Haslina Nasir
Penerbit : NBKara
Terbitan : 2009
Halaman : 646 mukasurat
Harga : rm23.00

Kata orang, cinta suci itu hanya datang sekali sahaja. Tetapi cinta bagi Sofi Aidura persis menukar baju di dalam almari. Tidak suka yang itu, tukar yang lain. Namun di sudut hati, Hisham seorang sahaja pujaan hati.

Tika inai masih lagi merah di jari, pasangan ini mula diduga. Gara-gara Sheila yang mencinta Hisham dan tergila-gila.

Kerana cintakan Hisham, Sheila sanggup melakukan apa jua. Tapi yang pasti baik Hisham dan Sofi Aidura tidak akan menyerah begitu sahaja.

Cinta itu milik mereka dan mereka akan terus mempertahankannya.
........................................................................................

Novel ini seperti ada dua bahagian. Kalau kita lihat dalam sesetengah novel inggeris ada dibahagikan kepada beberapa chapter. Bahagian pertama novel ini menceritakan kenakalan Sofi Aidura yang walaupun menyimpan cinta Hisham di hatinya tetapi masih lagi melayan jejaka-jejaka lain yang ingin menagih kasihnya. Sehinggakan ada yang berani masuk meminang mahupun yang menelefon orang tuanya untuk menghantar cincin tanda. Wah.. hebat sungguh si gadis yang bernama Sofi Aidura ni ye. Setiap hari kalau Hisham tidak dapat melayaninya disebabkan oleh kesibukan tugas, Sofi Aidura pasti akan mencari mangsa a.k.a. teman-teman lelaki lain yang beratur panjang siap sedia untuk menemaninya.

Kerana tidak tahan memandang perlakuan sebegitu Sofi Aidura ditegur oleh seorang pakcik yang mewakili jiran tetangga di situ supaya Sofi Aidura menjaga tingkah laku ataupun terus berkahwin saja daripada terus melakukan maksiat. Panas hati, panas telinga Sofi Aidura menerima nasihat tersebut lalu bertekad untuk pindah rumah. Nasib baiklah akhirnya Hisham melamar Sofi Aidura menjadi isterinya walaupun mengetahui Sofi Aidura masih lagi belum tamat pengajian.

Bahagian kedua novel ini menceritakan tentang kehidupan berumah tangga yang ditempuhi Sofi Aidura dan Hisham yang penuh dengan dugaan. Sheila yang sedari dulu menyimpan perasaan untuk Hisham menaruh dendam kerana tidak mendapat perhatian dari Hisham. Tekadnya untuk menghancurkan rumahtangga mereka dan menundukkan Hisham supaya menyintainya. Kerana ikutkan nafsu dendam dan amarah, Sheila menggunakan khidmat bomoh ilmu hitam. Di sini bermacam penyakit dan kejadian aneh yang ditujukan kepada Sofi Aidura supaya pasangan itu tidak dapat bersama. Sudahlah begitu, selingan ugutan dan fitnah dihantar ke pesanan ringkas di telefon Sofi Aidura. Membuatkan rumahtangga mereka hampir-hampir saja runtuh. Saya kagum dengan perwatakan Hisham yang tenang dan tidak mudah melatah menerima dugaan hebat ini. Sentiasa bersabar dan memberi sokongan kepada isteri yang sedang sakit.

Namun sekuat mana kuasa yang ada pada manusia masih tidak sekelumit pun dapat menandingi kuasa Allah SNW. Akhirnya kebenaran terbongkar juga pabila mayat Sheila dan tok bomohnya dijumpai mati akibat perbuatan mat ganja yang cuba merompak, merogol dan membunuh mereka.

Sebuah cerita yang menghiburkan. Tahniah untuk penulis.


Related Posts :



2 comments:

  1. bukan ker nama watak sofi aidura nih penah ada dalam novel tahun 80an kalau tak silap.. tapi xingat novel tu tajuk apa...

    ReplyDelete
  2. ni sambungan citer ' rindu yg tidak tertuai'....novel zmn2 sklh dulu...

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin