Wednesday, May 13, 2009

Doa Untuk Aku











Tajuk Novel : Doa Untuk Aku
Karya : Bahruddin Bekri
Penerbit : PTS One
Terbitan : 2008
Halaman : 436 Halaman
Harga : rm22.90

"Menarik juga cadangan kau. Mungkin dapat membantu aku menghadapi peperiksaan akhir. Masalahnya, di mana kita mahu mencari 40 doa itu?" soal Adly.

"Aku ada. Aku doakan kau sebanyak 40 kali. Nanti dapatlah kau menghadapi peperiksaan akhir dengan cemerlang," jawab Kassim kembali. Dia tersenyum.

"Kau doakan aku sebanyak 40 kali? Hmm... begitu sahaja?"

"Aku keliru. Adakah maksud 40 doa itu adalah 40 kali doa daripada orang yang sama ataupun 40 kali didoakan oleh orang yang berlainan?" Adly kembali menyoal. Fikirannya kembali kusut.

"Err... aku pun tak pasti. Rasanya dua-dua sekali. 40 kali doa daripada 40 org yang berlainan. Nanti kita tanyalah sesiapa. Tentu ada org yg lebih arif fasal hal ini," cadangan Kassim lagi.

Adly membesar bersama keyakinan hidupnya dirahmati dengan adanya doa daripada ibunya. Kematian ibunya membuatkan Adly kehilangan 'senjata'. Apa yang dapat menggantikan doa ibunya? Lalu bermula pencarian Adly mencari 40 doa.
................................................................................
Membaca buku ini membuatkan saya tak henti-henti tersenyum malah ketawa sendirian. Seolah-olah membaca komik humor pulak. Sebuah cerita yang lucu dan mencuit hati tetapi mempunyai mesej yang tersendiri untuk disampaikan.

Adly mempercayai bahawa setiap permintaan atau kejayaan itu adalah berkat dari doa ibunya selain dari berusaha untuk mendapatkan apa yang diingini. Apabila Adly kehilangan ibunya sewaktu menuntut di Universiti Kuching, dia merasa bahawa dia telah kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam hidupnya. Kini tiada lagi seorang yang bergelar ibu yang dapat menolong mendoakan setiap kejayaannya nanti. Adly beralih pula kepada misi untuk mencari 40 orang yang dimakbulkan doanya.

Berbagai usaha dilakukan Adly untuk mencari 40 orang ini. Yang mencuit hati sekali ialah pabila ada seorang ustaz yang menyatakan bahawa doa mustajab ini boleh dibuat oleh saudara muslim yang jauh. Saya kira Adly ni seorang yang agak lurus bendul pabila dia menghantar email secara rawak kepada semua yang beragama Islam di Malaysia supaya mendoakan kejayaannya di peperiksaan semester akhirnya. Lawak sungguh...

Mesej yang hendak disampaikan di dalam cerita ini amat jelas sekali iaitu berkenaan dengan doa. Doa yang menjadi amalan juga sebagai senjata bagi kita umat Islam. Tanpa doa, segala usaha kita tidak akan lengkap untuk membuahkan hasil yang kita ingini. Pentingnya doa dalam hidup seharian kita sehingga Adly sanggup pergi mencari 40 orang mustajab doanya demi untuk mendapatkan doa bagi kejayaannya.


Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin