Monday, May 25, 2009

Matahariku











Tajuk Novel : Matahariku
Karya : Aina Emir
Penerbit : KarnaDya
Terbitan : 2009
Halaman : 537 mukasurat
Harga : rm19.90

Syakirah, gadis biasa-biasa yang bertahi lalat di bawah bibirnya, sekalipun tidak sehebat seorang ratu, tetap istimewa. Keresahan jiwa telah menjadikan dia gadis ‘nakal’ yang menghabiskan masa di dunia fantasi ‘anime’. Dia juga menjadi ‘pakar mengurat’ di alam maya. Sekalipun umurnya sudah mencecah kedewasaan, namun cinta dan kasih sayang seorang lelaki tidak pernah berbunga dalam hidupnya.

Perkahwinan merupakan sesuatu yang menggerunkan, kerana nun jauh di lubuk hati, dia bimbang menjejaki ibunya dan tidak mahu dilabelkan sebagai gadis ‘materialistik’. Pun begitu, kehadiran Khair atau ‘Kai’ sejak remaja lagi, kini mula mengubahkan perasaannya. Kalau dulu dia tidak merasakan Kai itu menarik, kini dia tahu lelaki itu mampu menyinarkan hidupnya. Bukankah mereka serupa sahaja? Malangnya, tiba-tiba sahaja ombak deras datang memukul, lalu mengucar-ngacirkan hidupnya. Syakirah terkapai-kapai dan tidak tahu hendak ke mana. Tahu-tahu dia sudah terperangkap dalam sesuatu yang hampir dekat dengan igauannya!

Kehadiran lelaki yang berketurunan campur itu meresahkan lagi hidupnya. Mengapa dia harus hadir dan mengelirukan keadaan? Apakah kuasa yang dia ada untuk melemahkan semangat dan mengecutkan perut gadis yang kaya dengan keayuan asli itu?

“It’s all about going crazy… and doing crazy thing.” katanya lagi,
“Kerana kehadiranmu sinonim dengan cahaya matahari…”
...........................................................................................................................................
Saya pernah membaca karya Aina Emir yang sudah-sudah. Novel ini sepertimana novel-novelnya yang lain penulis masih menggunakan style slow and steadynya. Dalam style slow and steady tu singgah jugak rasa kebosanan membaca novelnya kali ini. Mungkin kerana pada masa itu saya diserang penyakit batuk yang teruk yang seringkali mengganggu pembacaan saya.

Perwatakan Syakirah benar-benar mengingatkan saya kepada seorang kawan yang juga bernama Syakirah dan dipanggil Sya. Seorang yang bersifat kebudak-budakan dan gemar menonton kartun anime. Namun Sya di dalam novel ini adalah anak kepada isteri kedua seorang lelaki yang mempunyai tiga isteri. Apa yang nyata novel ini mengisahkan lingkungan situasi lelaki yang berpoligami. Walaupun mempunyai ibu tiri hubungan Sya dengan adik beradik dari isteri-isteri ayahnya yang lain adalah baik-baik saja.

Permulaan cerita memang agak perlahan. Menceritakan kehidupan Syakirah yang dihantar ke Yaman untuk urusan kerja, tentang rutin hariannya yang gemar berchatting di alam maya dan konflik keluarga besarnya apabila si ayah menghadapi masalah kewangan. Mahfuzah meminta Syakirah menerima lamaran Khai demi untuk menyelamatkan masa depan mereka berdua dari kesusahan hidup. Seperti biasalah Syakirah memang tidak akan setuju untuk berkahwin dengan orang yang tidak dicintainya. Mujurlah Khai memahami dan mereka bersetuju untuk berkawan saja demi untuk mengenali hati budi masing-masing.

Dalam keseronokan berchatting Syakirah secara tidak sengaja menjadi rapat dengan Y, yang juga rakan bossnya. Tanpa disedari pada Y inilah tempat Syakirah mengadu tentang kemelut yang dihadapi keluarganya sehinggalah kepada masalah kawin paksa dengan Khai. Dalam mencurahkan masalah Syakirah sempat lagi bernakal-nakal dengan teman chattingnya itu. Bersayang-sayang dan berdaling-darling segala. Gatal sungguh anak dara Wazir yang sorang nih! Tapi bila Y menyatakan hasrat ingin berjumpa Syakirah pandai pula dia nak mengelak. Bagi Syakirah teman cyber akan kekal sebagai teman cyber. Tak perlu bertukar ke alam nyata. Hinggalah suatu hari seorang teman baik bossnya dari Abu Dhabi datang berkunjung ke syarikat tempat Syakirah bekerja. Alangkah terkejutnya Syakirah bila mengetahui yang tetamu itu adalah Y!. Aduhai... malu sungguh!

Kehadiran Eyyad walaupun pada mulanya membuat Syakirah merasa kekok tetapi lama kelamaan Eyyad masih menjadi tempat Syakirah meluahkan rasa hati tentang permasalahan keluarganya. Eyyad menjadi pendengar setia sehingga sanggup menumpangkan Syakirah di rumahnya sendiri sementara dia menginap di hotel saja. Dan Eyyad juga sanggup membiayai rawatan pembedahan ayah Syakirah di institut jantung. Baiknya Eyyad..... Baik... Baik ada makna tuuu... Hehehe.. di saat Syakirah membuat keputusan untuk menerima lamaran Khair entah kenapa terdetik suatu perasaan untuk mengingati Eyyad. Perasaan apakah itu... Hmmm... anda mesti dah dapat mengagak, kan?

Pertolongan Eyyad terhadap Syakirah lama kelamaan telah menjadi isu dan salah faham Kiranah dan Nabila, kakak Syakirah. Mereka pada mulanya menyangka Syakirah ada hubungan sulit dengan Adam, suami bossnya setelah mengetahui Syakirah menginap di apartmen mewah. Sudahnya Wazir, Kiranah dan Nabila menyerang Syakirah di apartmennya dan memaksa Syakirah berkahwin dengan Adam untuk mengelakkan 'maksiat' terus berlarutan. Kesian Syakirah! Tidak ada seorang pun yang percaya kata-katanya di ketika ini. Di saat Eyyad muncul, masing-masing terpinga-pinga keliru dengan situasi yang dihadapi. Siapa yang ada hubungan sulit sebenarnya? Siapa tuan punya apartmen mewah itu sebenarnya? Dan siapa yang menolong Syakirah selama ini sebenarnya?

Bermula dari sini banyak dugaan dan salah faham yang melanda kehidupan Syakirah. Sedikit sebanyak cabaran hidup ini telah mendewasakannya. Tiada lagi gadis nakal yang hidup di awang-awangan cyber seperti dulu. Bermula dari sini juga jalan cerita menjadi bertambah menarik dan saya semakin teruja untuk mengetahui jawapan kepada persoalan yang timbul. Setelah berkahwin dengan Eyyad kehidupan Syakirah semakin bercelaru. Khai mengharapkan penjelasan darinya kenapa mereka tidak jadi bernikah sementara gossip panas melanda ofisnya membuatkan mereka menyangka Syakirah telah berkahwin dengan suami bossnya sendiri. Akibat dari bahana gossip itu hubungan Syakirah dengan Amani menjadi renggang. Ditambah lagi dengan sikap materialistik Mahfuzah dan Asilla yang cuba mengambil kesempatan untuk mengikis harta Eyyad pabila mengetahui Syakirah telah berkahwin dengan orang kaya. Dan yang paling kemuncak ialah pabila Nasrat dengan secara tidak sengaja telah membongkarkan satu rahsia. Rahsia antara Nasrat dan Eyyad yang bisa membuatkan hati Syakirah hancur luluh. Syakirah mengambil keputusan untuk lari membawa diri ke utara. Kehilangan Syakirah membuatkan Eyyad menjadi separuh nanar.

Berjayakah Eyyad memujuk isterinya kembali? Berjayakah Eyyad menerangkan perkara sebenarnye kepada Syakirah? Akan adakah lagi cinta dan kepercayaan Syakirah untuk Eyyad? Jeng jeng jeeng.... Bacalah novel ini kalau ingin mengetahui cerita selanjutnya.


Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin