Sunday, April 5, 2009

Tinggallah Pujaan...















Tajuk Novel : Tinggallah Pujaan...
Karya : Mimie Afinie
Penerbit : Karnadya
Terbitan : 2007
Halaman : 559 mukasurat
Harga : rm19.90

Hampir setahun Mimie Afinie menyepikan diri. Kini, beliau muncul lagi dengan hasil karya terbarunya. Selepas BISIKAN RINDU, MASIH ADA RINDU dan MAAFKAN KU SAYANG, Tinggalah Pujaan menjanjikan suatu kelainan. Sebuah novel romantik yang turut disulami dengan adegan-adegan lucu dan menyayat hati.

NURAIN seorg kanak2 nakal, lincah & periang. Meskipun tanpa ayah di sisi, dia tidak pernah peduli. Apatah lagi, dia punyai Norman sebagai tempat menumpang kasih dan manja. Normanlah abang dan Normanlah juga sahabat. Malah dia juga ada Haikal, teman akrab yang sentiasa bersedia menjadi pelindung.

Bahagianya tidak berpanjangan apabila Norman terpaksa mengikut keluarganya berpindah ke Selangor. Perpisahan itu bagai meragut seluruh cerianya. Dia rasa amat kehilangan. Saban hari dia menunggu kedatangan warkah & saban hari juga dia menanti kunjungan Norman. Namun, anak muda itu terus menyepi tanpa sebarang khabar berita.

Masa berlalu dan silih berganti. Kini Nurain bukan lagi gadis cilik yg tidak mengerti apa-apa. Kedewasaan mengajarnya erti cinta & rindu. Kpd siapa lagi harus ditumpahkan segenap rasanya itu kalau bukan Haikal? Lelaki yg sentiasa menemani di saat susah dan senang, di kala suka & juga duka.

Tatkala hati sudah melupakan, Norman hadir semula menceriakan hari-harinya dan hari-hari Haikal juga. Namun, kiranya kedatangan itu telah mengubah segalanya...

”Tinggallah Pujaan...” ungkapan yang amat memeritkan Nurain... Namun dia harus merelakan.
.................................................................................................................

Novel ini saya beli di pesta buku antarabangsa dua tahun yang lalu. Siap ada tandatangan dari penulis lagi. Berbaloi membaca novel yang satu ini. Sememangnya saya meminati karya dari Mimie Afinie. Memang menarik dan menghiburkan.


Nurain semasa kanak-kanak adalah seorang yang sangat nakal. Selalu menagih perhatian dan kasih sayang dari Norman anak jiran sekampungnya. Nurain gemar belajar melukis dengan Norman. Berbagai alasan dicipta Nurain supaya dia dapat lepas dari ibunya yang menyuruhnya melayan si adik yang kesunyian semata-mata untuk bermain dengan Norman. Yang paling kelakar dan mencuit hati sekali ialah pabila Nurain sengaja menanam seliparnya supaya dia dapat dibelikan selipar baru. Memang bijak dan kelakar budak Nurain ni.

Sehinggalah di suatu hari Norman terpaksa mengikut keluarganya berpindah ke bandar. Tinggallah Norain keseorangan di kampung. Yang menemani Nurain hanyalah Haikal.

Setelah pemergian Norman, Nurain pada mulanya masih menanti khabar dari Norman tetapi apa yang diharapkan tak kunjung tiba. Nurain berputus asa. Nurain tidak lagi mengharap apa-apa walaupun di dalam hati dia masih lagi mengingati Norman. Jalinan perhubungan Nurain dan Haikal yang pada awalnya sekadar sebuah persahabatan yang akrab bertukar menjadi hubungan cinta yang serius. Mereka berjanji untuk sehidup semati. Akan tetapi perhubungan itu dirahsiakan dari pengetahuan Pak Su.

Pak Su yang inginkan anak buahnya cepat-cepat mendirikan rumahtangga selalu memperkenalkan Nurain dengan kawan-kawan pensyarahnya yang masih bujang. Salah seorang daripadanya ialah Norman. Maka terjalinlah semula persahabatan di antara Norman, Nurain dan Haikal. Percintaan rahsia Nurain-Haikal rupa-rupanya menjadi satu masalah bagi mereka pabila Norman melamar Nurain. Dan tanpa diduga Haikal mengakhiri hubungan cinta mereka tanpa memberi apa-apa alasan. Kasihan Nurain. Untuk mengubat hatinya yang luka dan atas desakan Pak Su akhirnya Nurain menerima Norman walaupun dalam hatinya masih ada Haikal. Rupa-rupanya ada rahsia tersembunyi yang membuatkan Haikal memutuskan perhubungan mereka.

Ini adalah antara novel terbaik yang pernah saya baca. Syabas untuk penulis kerana berjaya mencuit hati pembaca agar bisa tersenyum juga menangis kesedihan menghayati novel ini. Garapan cerita ini bermula dengan perlahan tetapi lancar. Banyak situasi yang membuatkan hati saya merasa turun naik. Apa yang menarik di dalam novel ini ialah ikatan persahabatan yang luhur yang terjalin di antara Nurain-Norman-Haikal sejak berusia kanak-kanak hinggalah meningkat dewasa. Apabila meningkat dewasa barulah persahabatan itu bertukar menjadi ikatan kasih sayang. Novel ini adalah sebuah kisah cinta sedih tetapi pada akhirnya telah bertukar menjadi happy ending. Tahniah untuk Mimie Afinie.






Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin