Saturday, April 18, 2009

Pewaris Senja - Bahagian 1








Tajuk Novel : Pewaris Senja - Bahagian 1
Karya : Remy Ikmal
Penerbit : Karnadya
Terbitan : 2008
Halaman : 242 mukasurat
Harga : rm15.90


Manusia adalah khalifah di muka bumi ini.Tidak hairanlah jika ada makhluk lain yang menumpang di bumi ini akan menganggu dan seterusnya menyesatkan manusia yang dianggap sebagai permainannya..

“Akan kutuntut sepuluh keturunan warismu..itu janjiku dengan nenek moyangmu..!!”

Fuad terpaksa mengharungi hidupnya.Walaupun berdampingan dengan ‘pewaris’ keluarganya sejak turun temurun, Fuad tetap mencuba untuk menghapuskannya.Perkahwinannya dengan Raihana adalah langkah terbaik untuk menjaga Raihana daripada terus diganggu.

“..sehebat mana pun kuasa makhluk di dunia ini..tiada lagi kuasa yang sehebat dari-Nya..”

Fuad mengharapkan segala-galanya berakhir.Dia ingin hidup tenang dan bahagia bersama Raihana.Biarlah kisah terdahulu luput.Dia tetap laluinya.Sesungguhnya cubaan serta dugaan dapat menguji keimanan seseorang…Hanya keimanan menangkis segala kesesatan..mudah-mudahan…Amin..
..............................................................................................................
Kalau tengok pada kulit novelnya saya tak menyangka ianya sebuah cerita mistik. Bila sudah membaca sinopsis di belakang buku terasa jugak berminat untuk membelinya.

Ceritanya agak menarik dan penuh dengan adegan yang mendebarkan. Fuad baru mengetahui bahawa keluarganya ada menyimpan saka yang memberikan kekayaan kepada keturunannya. Saka itu kini menuntut pewarisnya setelah ayah dan ibu Fuad meninggal dunia di dalam satu kejadian misteri. Rumah tangga Fuad diganggu dengan makhluk halus pabila Fuad tidak mahu menjadi pewaris ke atas saka tersebut. Agak menyeramkan bila ketika Raihana mengandung, dia diganggu oleh makhluk yang berupa Fuad. Makhluk itu selalu mengikuti ke mana saja Fuad pergi walau hingga ke Sarawak untuk menghadiri mesyuarat sekali pun membuatkan temannya, Danial berada di dalam ketakutan.

Kejadian aneh demi kejadian aneh berlaku namun saya rasa penulis tidak cuba menyelesaikan persoalan yang ditimbulkan. Membuatkan saya tertanya-tanya kenapa dan untuk apa ianya berlaku. Lebih kepada bercerita tentang misteri yang tidak berkesudahan.

Bahagian 2 untuk novel ini akan terbit tidak berapa lama lagi dan saya berharap ianya akan dapat menjawab segala persoalan yang ditimbulkan. Kalau tidak saya merasa ianya satu novel misteri yang tidak ada hujung pangkal dan kurang memenuhi kepuasan membaca.

Related Posts :



1 comment:

  1. ak da bc crita ni..mmg t'baik la...thniah kpd p'nlis....hrp2 bole wat byk lagi krya spt ini...

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin