Sunday, April 5, 2009

Ku Ingin Bersamamu









Tajuk Novel : Kuingin Bersamamu
Karya : Dyza Ainun
Penerbit : Buku Prima
Terbitan : 2009
Halaman : 556 mukasurat
Harga : rm18.90

Rasa yang mencengkam di kamar hati, siapakah yang mampu mengerti? Bila rindu berladung, segalanya jadi begitu mengasyikkan. Namun, seksanya memugar di hati. Dalam seksa itu, dia menghimpun mimpi untuk melanggari hidup bersama insan tersayang. Namun, cinta terkelar di pertengahan jalan. Hatinya jadi lunyai oleh impi yang hancur. Dia keterpaksaan melepaskan segala impinya melurut di ujung hiba......... Dida Qistina

Rindunya yang sadis tetap dilayaninya penuh perasaan. Dari kejauhan, dia mengumpul kasih yang limpah buat insan bergelar Dida Qistina. Hanya sekadar rasa terhibur dengan seorang gaids yang mampu mengubat lara di hatinya. Kasih hidup dalam diam. Lalu, tiap rasa yang hadir dinikmati penuh syahdu...... Ziqree Hadiff

"Ima bersumpa. Bayi dalam kandungan ini anak abang! Kalau abang tak percaya, minggu depan, kita akan jumpa doktor buat DNA. Doktor yang akan menjawab persoalan itu, bang!"......... Syarifah Ima Arni.

"Kau kena tahu, Dida. Aku ni jenis manusia yang tak pernah tahu nak mengalah. Apa yang aku nak, pasti aku cuba rebut walau macam mana caranya. Apa lagi orang yang handsome dan kaya-raya macam Abang Ziq tu!"........ Syarifah Ima Arni.
.....................................................................................................................

Haji Alias ingin sangat menjodohkan anak perempuannya yang montel dengan Ziqree Hadiff. Ziqree Hadiff yang baru saja putus tunang dengan Nina Harleena masih lagi dalam proses mengubat hati yang luka. Peluang ini digunakan sepenuhnya oleh Haji Alias untuk mendesak Ziqree supaya menerima Dida Qistina sebagai pengganti. Ziqree menjadi serba salah.


Sebelum menerima Dida Qistina sebagai teman hidup, Ziqree telah membuat satu kontrak. Kontrak ini perlu dipatuhi oleh Dida selama dua tahun pemergian Ziqree ke New Zealand untuk melanjutkan pelajaran. Pada mulanya Haji Alias tidak bersetuju tetapi Dida Qistina pula menerima kontrak itu dengan senang hati. Bagi Dida Qistina kontrak itu tersangat mudah untuk dipatuhi dan tidak mempunyai peraturan-peraturan yang menyulitkannya.

Dida Qistina ni seorang gadis yang montel, periang dan berperwatakan sederhana. Sangat mementingkan kebahagiaan ayah dan ibunya. Selalu patuh dengan apa jua suruhan orang tua tanpa banyak soal. Walaupun montel tetapi mempunyai seraut wajah yang manis. Sepanjang pemergian Ziqree ke New Zealand Dida selalu bermain chatting dengan dua orang jejaka yang dikenalinya melalui internet. Encik Kacang dan Mat Gendut. Saban hari bermain chatting barulah Dida mengetahui rupa-rupanya Encik Kacang adalah Ziqree.

Setelah membuat pemeriksaan kesihatan, Dida Qistina didapati mempunyai kolesterol dalam darah yang terlalu tinggi. Dida kemungkinan boleh pengsan dan koma secara tiba-tiba. Situasi ini amat menakutkan Dida. Aiman, kawan Ziqree membantu Dida dalam proses melangsingkan badan yang berjalan selama enam hingga lapan bulan. Dida juga ditawarkan menjadi duta kepada program pelangsingan itu sekiranya Dida berjaya menguruskan badannya.

Dalam novel ini banyak menceritakan proses pelangsingan badan, cara menurunkan berat badan, menghilangkan selulit dan mengamalkan cara pemakanan yang betul. Untuk sesiapa yang terasa berat badannya berlebihan dan berniat untuk menurunkannya saya rasa Dida adalah sebagai contoh dan motivasi yang sesuai.

Dengan azam yang tinggi dan kecekalan diri Dida berjaya menurunkan berat badannya sebanyak 30 kilogram dalam masa 10 bulan. Dida telah berubah menjadi gadis yang dulunya montel kini seorang yang langsing dan menarik. Kolesterol dalam badannya juga telah stabil semula. Dida juga sering dibawa oleh Aiman dalam urusan promosi program pelangsingan badan. Dalam erti kata lain Dida sekarang dah jadi model yang terkenal dan mendapat perhatian ramai.

Bermula lah pula karier Dida Qistina sebagai seorang model. Daripada model program pelangsingan badan sehingga ke model syampu rambut. Diminati oleh semua orang termasuk datuk-datuk yang mencuba nasib memancing niat terselindung. Tetapi Aiman sebagai pengurus Dida sangat bijak menangani masalah ini tanpa pengetahuan Dida. Aiman tidak akan biarkan Dida ditawan oleh mana-mana lelaki kecuali Ziqree. Sementalah amanah besar yang terpaksa dipikulnya sepanjang ketiadaan Ziqree selama dua tahun.

Melihatkan perubahan saiz dan bentuk badan Dida yang amat ketara membuatkan hati Ziqree tertawan. Sememangnya betullah tiada lelaki yang mahukan kekasihnya berbadan gemuk. Tugas Ziqree pula untuk menawan hati Dida supaya jatuh cinta padanya.

Novel ini agak mendatar dan perjalanan cerita di awalnya sangat perlahan. Klimaks untuk cerita ini juga seakan-akan tidak sampai. Ianya seolah-olah membaca perjalanan hidup Dida yang montel ditransformasikan menjadi Dida yang langsing dan menawan. Penampilan Dida yang menarik inilah yang mendapat perhatian dari Ziqree dan orang-orang lain juga yang sebelum ini mencemuh dan mentertawakannya.







Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin