Tuesday, July 7, 2009

Pewaris Senja Bahagian II










Tajuk Novel : Pewaris Senja Bahagian II
Karya : Remy Ikmal
Penerbit : KarnaDya
Terbitan : 2009
Halaman : 265 mukasurat
Harga : rm 16.90

Fuad terpaksa merahsiakan dariapda pengetahuan isterinya, Raihana tentang 'pewaris' yang berada dalam keturunan dia dan Pak Ngah Ghani yang semakin menjadi-jadi. Kini 'dia' mula menjelma menuntut perjanjiannya. Anak kembar lelakinya pula menjadi mangsa. Fuad dan Pak Ngah Ghani semakin bingung.

Semenjak kedua anak kembar Fuad dibawa balik ke rumah, pelbagai peristiwa aneh telah berlaku. Mustahil seorang bayi kecil yang masih belum berusia sebulan mampu berkata-kata dan melampiaskan amarahnya!

'Pewaris' terus membuat onarnya. Rahsia yang disimpan oleh Fuad dan Pak Ngah Ghani terbongkar juga akhirnya. Misteri yang selama ini menghantui kehidupan mereka semakin menggila. Tiada siapa yang dapat membantu. 'Pewaris' itu tetap mahukan haknya!
..........................................................

Kesinambungan novel Pewaris Senja ini tidak banyak beza olahan ceritanya dari Pewaris Senja Bahagian I. Fuad masih lagi berahsia tentang saka yang diwarisinya turun temurun. Semakin didiamkan saka tersebut semakin bertindak ganas. Kali ini saka itu seolah-olah hidup di dalam anak lelaki Fuad yang baru dilahirkan. Keanehan yang terjadi terhadap anak lelakinya itu disaksikan sendiri oleh Fuad dan Raihana tetapi mereka mengambil keputusan untuk berdiam diri sahaja. Namun saya merasa pelik dengan keadaan Raihana yang digambarkan baru lepas bersalin tetapi tetap gagah untuk berjalan ke sana ke mari dan naik turun tangga. Kuatnya Raihana!

Borhan dan Jamil yang sejak dulu memusuhi Pak Ngah Ghani pula memasang perangkap untuk mengenakan orang tua itu. Pak Ngah Ghani dan Mak Cik Hasnah ditangkap berkhalwat lalu dinikahkan. Sudahlah begitu mereka memfitnah pula Pak Ngah Ghani menghantar jembalang untuk menggoda Mak Cik Hasnah. Hal ini menimbulkan kemarahan Ishak.

Setelah kejadian demi kejadian berlaku yang membawa kepada kematian anak lelaki Fuad akhirnya Haji Ismail dapat juga mengesan tentang saka yang sedang bermaharajalela. Raihana juga sudah separuh nanar dilanda kesedihan akibat kematian anak tersayang. Setelah melihat keadaan Raihana sudah tidak boleh dikawal lagi Haji Ismail telah meminta pertolongan dari Ustaz Rahman untuk mengubati anaknya dan sekali gus membuang saka yang telah sekian lama berdamping dengan mereka. Setelah sekian lama tidak dapat membuang saka itu tetapi di akhir cerita senang pula digambarkan Ustaz Rahman melakukan upacara pembuangan saka tersebut. Keliru juga saya dibuatnya. Namun syurkurlah pabila semuanya berakhir dengan selamat.

Related Posts :



2 comments:

  1. salam kak,

    berminat tak untuk tulis resensi buku PTS. Kalau berminta, beri email kepada saya yer welmalaanda@gmail.com

    ReplyDelete
  2. waalaikum slm Welma,

    tengok email ye.

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin