Tuesday, July 21, 2009

Curahan Cinta Niagara










Tajuk Novel : Curahan Cinta Niagara
Karya : Maya Iris
Penerbit : PTS Litera Utama
Terbitan : 2007
Halaman : 576 mukasurat
Harga : rm26.00


Kita sering kali bertanya, "Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan? Quran menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." Surah al-Baqarah, ayat 216.

...................................................................................................

Melihat pada tajuknya pasti ada menyangka yang ianya sebuah novel cinta. Nyatanya ia adalah sebuah novel cinta tetapi berbentuk islami. Sepertimana novel Ayat-ayat Cinta, Bukan Yang Pertama, Tautan Hati dan juga Salju Sakinah. Novel ini sarat dengan pengertian, motivasi dan nasihat berguna dalam membina jatidiri sebagai muslim sejati. Selitan hadis dan ayat-ayat al Quran untuk menguatkan lagi hujah dan nasihat dengan cara tersendiri membuatkan pembaca merasa seperti bukan membaca khutbah. Untuk novel Islami ini penulis membuat pendekatan mengenai kepentingan institusi perkahwinan. Namun saya merasa novel ini tidak sesuai untuk dibaca oleh golongan remaja. Hanya sesuai untuk golongan tertentu saja memandangkan penulis ada menyerapkan adegan-adegan separa intim.

Mira yang dibesarkan tanpa kasih sayang seorang ayah akibat dari kegagalan sebuah perkahwinan berjaya melanjutkan pelajaran ke New York. Di sana Mira menjadi perhatian Faris dan Farhan, anak hartawan. Faris adalah seorang playboy sementara Farhan sebagai abang selalu mengalah terhadap kemahuan adiknya. Tujuan Faris ialah untuk memiliki Mira sepertimana dia memiliki gadis-gadis lain. Namun Mira bukanlah calang-calang gadis untuk dia berseronok. Penolakan Mira mengubah persepsi Faris terhadap gadis itu. Faris nekad untuk menawan hati Mira walau dengan apa cara sekalipun. Malang bagi Faris apabila akhirnya dia terlibat di dalam kemalangan yang menyebabkannya lumpuh. Timbul rasa kasihan di hati Mira melihatkan Faris yang sudah tidak sempurna. Dengan hati yang rela dia mengahwini Faris.

Dugaan hidup Mira baru bermula pabila rumahtangganya diuji dengan berbagai cobaan. Faris bertukar menjadi bengis dan pemarah akibat dari kecacatan yang dialaminya dan tidak dapat menjalankan tanggungjawab sebenar sebagai seorang suami. Kebencian mertua terhadap Mira juga membuatkan hidup Mira tambah sengsara. Mira cuba untuk pasrah dan redha dengan dugaan yang menimpa. Setelah kematian Faris Mira dikejutkan dengan amanat yang ditinggalkan oleh Faris iaitu supaya Mira dinikahkan dengan Farhan. Hendak tak hendak Mira menerima Farhan sebagai suaminya.

Sungguh sulit untuk menjalani hidup bersama Farhan apabila dirinya dicurigai dan Farhan sering dibayangi kenangan silam. Berkat doa dan kesabaran serta dengan niat yang ikhlas, lama kelamaan rumahtangga mereka menemui kebahagiaan jua. Namun kehadiran Azrin membuatkan mereka sekali lagi diuji. Sesungguhnya Allah tidak akan berhenti menguji hamba-hamba yang disayangiNya....

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin