Thursday, March 25, 2010

Kehidupan Setelah Kematian (Surga Yang Dijanjikan al Quran)










Tajuk Buku : Kehidupan Setelah Kematian (Syurga Yang Dijanjikan Al Quran)
Penulis : M. Quraish Shihab
Penerbit : Lantera Hati (Indonesia)
Pengedar : Fajar Ilmu Baru Ent.
Halaman ; 249 mukasurat
Harga ; rm32.50


Membaca judulnya, kita sudah dapat meneka, ke mana arah penyampaian buku ini. Ia memberikan wawasan mengenai dunia abadi yang pasti akan dilalui oleh segenap manusia dan mahluk Allah lainnya. Buku ini memberikan sebuah renungan mengenai hidup yang sebenar-benarnya, yang belum tentu dapat diperolehi oleh kita setelah kematian. Hidup yang sebenar-benarnya diperoleh setelah manusia meneroka segala potensi-potensi yang dianugerahkan Allah kepadanya, sesuai dengan tujuan Allah menganugerahkannya.

Bagi al-Qur’an dan sunnah, hidup tidak selalu diertikan menarik dengan menghembuskan nafas, tetapi diertikan kesempurnaan sesuatu dalam keadaan yang memungkinkan melaksanakan fungsi yang dituntut darinya. Manusia yang berhasil mewarnai rasa, gerak, dan pengetahuannya dengan nilai-nilai Ilahi, yang menjadikannya mencapai kesempurnaan. Dialah manusia yang hidup di dunia dan di akhirat.

Buku yang sengaja tidak menuliskan ayat-ayat al-Qur’an dan hadits nabi dalam tulisan arab ini kemudian membahas mengenai maut, malaikat maut, dan mengenai kematian adalah kelahiran baru. Kematian di pentas bumi adalah kelahiran baru manusia. Sebelumnya kelahiran pertama manusia, perut ibunya adalah buminya, disana, janin berhubungan dengan ibu melalui tali pusat. Ketika kelahirannya yang pertama, tali pusat itu diputuskan agar dia dapat bebas bergerak di bumi yang baru. Saat itulah ia lahir dalam keadaan selamat menghuni kehidupan baru (h. 47).

Setiap muslim pasti menginginkan syurga, akan tetapi tahukah kita apakah syurga itu? Penulis cuba menghuraikan persoalan syurga di halaman 179 dalam buku ini. Dalam al-Qur’an ditemukan huraian yang sangat terperinci tentang syurga, khususnya dalam QS. Al-Waqi’ah, ar-Rahman, al-Insan, al-Ghasiyah, di samping hadits-hadits Nabi saw. Dalam syurga itu ada pohon-pohon dimana dibawahnya ada sungai-sungai yang mengalir, terdapat juga segala macam buah-buahan yang berpasangan, penghuninya bertelekan di atas permadani yang sebelah dalamnya dari sutra. Buha-buahan di surga dapat dipetik dari dekat. Di dalam syurga ada bidadari-bidadari yang sopan, menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka, dan tidak pula oleh jin, mereka bagaikan permata yaqut atau marjan.

Buku ini juga mengulas tentang neraka dan gambaran di dalamnya dengan berpandukan pada kajian ayat-ayat al-Qur’an. Buku ini sesuatu untuk dibaca oleh sesiapa saja yang ingin lebih mengenal kehidupan sesudah kematian yang pasti kita semua akan menuju ke sana. Tidakkah yang terbaik adalah kita menyiapkan payung sebelum hujan itu turun? Bacalah buku ini! (AZ-Zayadi)







Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin