Sunday, March 21, 2010

Ketika Mulut Dikunci Tangan & Kaki Bersaksi









Tajuk Buku : Ketika Mulut Dikunci Tangan & Kaki Bersaksi
Penulis : Mahmudin
Penerbit : Global Aksara Communications
Terbitan : 2010
Halaman : 165 mukasurat
Harga : rm15.00

Sedarkah anda ketika padang mahsyar mula terbentang dan segala amalan mula dihitung (hisab), tiada lagi segala alasan, hujah atau keterangan yang dapat menyangkalnya. Mulut kita terbungkam kerana dikunci oleh-Nya. Kepala tertunduk menahan malu. Hati remuk menanggung kesal, akal fikiran berselirat menyaksikan segala perbuatan dan selama di dunia yang terbentang luas bagaikan cermin di hadapan kita. Manakala kaki, tangan dan seluruh anggota tubuh kita satu persatu mula memberi kesaksian terhadap segala tingkah laku kita. Tidak ada satu pun perbuatan yang tidak terungkap dan terhurai, walaupun Tanya hanya sebesar biji sawi (zarrah).

Namun begitu, ingatkah anda bahawa setiap jejak langkah pemah anda lakarkan di muka bumi ini akan menjadi saksi utama pada Hari Perhitungan tersebut Setiap pelusuk bumi yang dulunya kita lihat hanya diam membisu, tiba-tiba sahaja mula bersuara dan pandai memberi kesaksian atas segala tindak-tanduk setiap manusia yang pemah hidup dipermukaannya.

Subhanallah ... ! Sebagai muslim dan muslimah yang bertauhid kepada kehidupan akhirat, seharusnya kita sentiasa ingat masa depan hakiki itu. Namun, yang nyata hanyalah kita mudah goyah dan alpa, dengan kilauan harta dunia. Kita terlalu banyak khilaf mengenai betapa beratnya perhitungan Padang Mahsyar itu dan betapa telitinya perjalanan penulisan segala amalan kita. Kita terlalu memandang remeh bahawa mata, telinga, mulut, dan anggota tubuh ini sentiasa mengawasi dan merasakan setiap sesuatu yang kita lakukan. Malah kita jarang memandang beret tentang angin, riak air serta kesejukan bumi yang kita pijak dan diami ini mampu merakam segala perbuatan kita.

Oleh itu, insaflah! Kita perlu memperbaiki segala kelakuan dan tindak-tanduk kita, tentang halal haram makanan dan minuman kita, kebersihan hati dan fikiran kita, agar koleksi amalan kebaikan kita itu lebih banyak dibandingkan dengan amalan buruk, serta kekuatan pahala yang kita lakukan dapat meluruhkan segala angkara doss kita.

Bacalah buku ini, InsyaAllah anda akan terpanggil untuk selalu mengingati tentang masa depan yang tidak dapat disangkal itu. InsyaAllah dengan cara demikian anda memperoleh peringatan atas segala khilaf dan vista yang mengotori diri.











Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin