Monday, January 18, 2010

Rindu & Air Mata Di Ktzi'ot













Tajuk Novel : Rindu & Air Mata Di Ktzi'ot
Karya : Ashadi Zain, Moh Dat Molok
Penerbit ; PTS Litera
Terbitan : 2009
Halaman : 336 mukasurat
Harga : rm16.00


Dari awal hingga akhir mukasurat membaca novel ini hati tak sudah-sudah dihurung perasaan marah, sedih dan pilu. Terasa sangat yang dunia ini penuh kekejaman dan kepura-puraan. Ketika kita lena diulit kealpaan dan keasyikan dunia rupa-rupanya ada saudara-saudara seagama yang perit menanggung sengsara demi untuk menegakkan aqidah nan satu.

Ibrahim Pasha seorang pemuda yang sejak kecil dipelihara oleh seorang penganut Yahudi telah diberkas oleh tentera Israel kerana dituduh sebagai pengintip. Penyeksaan demi penyeksaan dilakukan ke atas Ibrahim Pasha oleh Rafael Eitan yang angkuh seolah-olah dialah pemilik sekian alam. Bagi Rafael Eitan, bangsa Yahudi adalah bangsa 'terpilih'. Rasa ngilu terus menyelubungi bila membaca saat-saat Ibrahim Pasha dipukul dengan cemeti berduri, darah memercik keluar lalu dibiarkan luka-lukanya bernanah. Bagai nak terkeluar isi perut membaca detik-detik Ibrahim Pasha dikurung di bilik kecil lagi sempit yang hanya mampu untuk duduk saja. Dibiarkan di dalam gelap gelita bersama-sama najis buangan sendiri. Juga terlalu berat untuk ditanggung bila digambarkan tawanan-tawanan perang yang digigit anjing garang sehingga mati, kalau pun tidak dipukul atau ditembak begitu sahaja sehingga mati. Ada juga yang dibiarkan tergantung di bawah gelembung plastik yang mengandungi air najis mengalir keluar mengenai kepala mereka. Hebat sungguh cubaan yang diuji ke atas mereka para pejuang Hamas dan Hezbollah.

Kegilaan Rafael Eitan tidak cuma cukup dengan menyeksa Ibrahim Pasha sahaja. Dia juga telah menangkap ibu angkat Ibrahim Pasha, Nati Hajaj, lalu menuduhnya bersubahat. Paling menyayat hati bila Nati Hajaj diseksa sehingga mati di hadapan mata anaknya sendiri.

Novel ini banyak membongkar tentang kebejatan tentera zionis untuk menakluki Palestin dan seterusnya Baitul Muqaddis yang dibantu oleh sekutu kuat mereka Amerika dan Britain. Walaupun adanya OIC untuk membendung keganasan di rantau Palestin namun ianya seakan tidak berkesan. Malah ia seolah-olah takut dan tunduk kepada kekuatan zionis.

Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin