Sunday, October 11, 2009

Cintai Aku Kekasih












Tajuk Novel : Cintai Aku Kekasih
Karya : Fateen Najwa
Penerbit : Fajar Pakeer
Terbitan : 2009
Halaman : 471 mukasurat
Harga : rm19.90



Membaca novel Fateen Najwa saya kira saya akan dihidangkan dengan kisah percintaan bercampur misteri kenangan silam dan pembalasan dendam tetapi tidak kali ini. Walaupun ada kenangan silam tetapi di dalam novel ini penulis seperti menukar sedikit stail tulisan supaya tidak stereotype dengan karyanya yang sudah-sudah. Elok juga tu. Tetapi entah kenapa saya merasa karya penulis kali ini hanya biasa-biasa saja. Perjalanan cerita juga mendatar dan kurang klimaks.

Kisah hidup Suri seorang gadis lincah ala-ala tomboi yang tinggal dengan ibu dan kakaknya di sebuah desa perkampungan kecil. Suri sering menerima cemuhan dari kawan-kawannya mengatakan dia anak pungut. Walaupun ianya mengguris hati dan menjadi tanda tanya tetapi Suri sering mengabaikannya apatah lagi dengan kehangatan kasih sayang Hendon dan Kak Atilia yang melimpah ruah untuk Suri.

Kisah bermula pabila seorang guru dari bandar tiba untuk mengajar di sekolah perkampungan mereka. Cikgu Naufal yang kacak menjadi buah mulut makcik-makcik dan kegilaan remaja-remaja perempuan. Termasuklah Suri. Namun pabila melihat Naufal rapat dengan Atilia sementelah mereka mengajar di satu sekolah hati Suri terusik. Perasaan kecewa mula terasa bila Naufal mengajak Suri keluar semata-mata untuk membeli rantai untuk wanita yang dicintai Naufal. Hatinya mengesyaki bahawa Naufal menyukai Atilia.

Di dalam diri Naufal pula dia menyenangi Suri yang lincah tetapi di waktu yang sama dia mengagumi Atilia. Kedua-dua beradik ini amat menarik perhatiannya. Lama kelamaan di dalam hati Naufal terbit perasaan yang aneh untuk kedua-duanya. Dia keliru untuk memilih samada Suri atau Atilia. Namun keputusan harus dibuat dengan harapan ianya sebuah keputusan yang betul.

Malang untuk Atilia pabila satu insiden yang tidak ingini telah berlaku di dalam rumahnya sendiri. Insiden itu membuatkan Atilia patah semangat dan menjadi murung. Atilia dibawa berjumpa dengan pakar sakit jiwa. Pada Doktor Haneef diceritakan segala-galanya. Di saat pinangan Naufal tiba Hendon menasihatkan Atilia supaya menerima. Harapan Hendon supaya Atilia melupakan peristiwa pahit itu dan menjalani hidup bahagia dengan Naufal. Namun satu hal yang mereka tidak ketahui ialah bahawa Naufal adalah adik Doktor Haneef.

Kecewa dengan Naufal Suri mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran di Kuantan. Jauh dari kampung halaman supaya tidak berjumpa dengan Naufal. Suri sering menghabiskan masa cuti di Green House Aznita. Di Green House Suri kagum dengan abang Aznita, Ameer yang berjaya menanam pokok blueberry dan strawberry. Suri yang gemar mendengar radio selalu mengikuti alunan sajak yang dihantar oleh seseorang yang bernama pena Blueberry. Nakal si Suri dia turut menghantar puisi balas untuk Blueberry dengan menggunakan nama pena Cream. Niat di hati untuk mengenali Blueberry tetapi tidak tahu bagaimana. Walhal Blueberry yang ingin dikenali selama ini selalu berada di depan matanya setiap masa.

........................................................................

Setiap detik yang berlalu, Atilia dan Naufal terseksa, namun penyeksaan itu tidak akan serupa sama sekali. Atilia dengan kemelut yang melanda diri, bagaikan tiada kesudahan dan Naufal jadi bingung, tertanya-tanya dengan kedinginan isterinya.

Atilia, cintailah abang seperti mana abang mencintai Ati. Atau kalau Ati tak boleh cintailah abang seperti Ati inginkan.

Suri tidak pernah sangka akan mencintai lelaki yang akan menjadi abang iparnya. Hatinya sakit, jiwanya merana. Naufal yang dicintai sepenuh hati memilih Atilia berbanding dia. Namun dia ada Blueberry sebagai pengubat.

Namun, mungkinkah cinta Buleberry juga untuknya? Adakah setiap sajak itu punya makna khas buatnya, atau sekali lagi dia mencintai orang yang salah?



Related Posts :



No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin