Wednesday, August 26, 2009

Aku Bukan Billy Milligan









Tajuk Novel : Aku Bukan Billy Milligan
Karya : Norhayati Berahim
Penerbit : NB Kara
Terbitan : 2009
Halaman : 770 mukasurat
Harga : rm25.90


Penghinaan dan cercaan ketika kecil, membuatkan Adam percaya, harta menggunung dapat membeli maruah diri. Bila usia menginjak dewasa, tekadnya hanya satu, menjadi kaya dan dihormati seperti Warren Buffet!

Namun Adam silap percaturan. Setelah kejayaan dalam genggaman. Dia masih lagi diperlekeh dan rumah tangganya runtuh walaupun dia sudah menjadi kaya raya!

Kehadiran Laura membuka mata Adam. Laura dari mata kasar Adam, hanya biasa-biasa sahaja. Tetapi gadis itu berjiwa tegar, selamba dan tenang. Anak pembuat belacan yang sentiasa menikmati hidup seadanya. Dari Laura, Adam pelajari banyak perkara. Terutama bagaimana mahu menghargai kehidupan dan berkasih sayang!

..................................................................

Pada saya sentuhan penulis kali ini memang menarik. Walaupun penulis masih lagi mengekalkan heroin yang bercirikan wanita sempurna namun untuk kali ini tidaklah keterlaluan stereotypenya. Jalan ceritanya slow and steady saja namun saya jarang dihinggap kebosanan pabila menatap novel ini. Seperti biasa banyak babak yang disulami dengan nasihat dan pengajaran. Namun saya merasa agak kurang puas hati bila penulis meletakkan pembalasan yang saya kira agak kejam kepada watak-watak jahat contohnya ibu mertua Adam yang bongkak menerima padah dengan penyakit kanser lalu meninggal dan Datuk Kamaruddin yang suka mendera isterinya menerima balasan setelah terlibat dalam kemalangan ngeri.

Laura, gadis Melayu anak si pembuat belacan memang ceria dan selalu tersenyum manis. Katanya senyum itu sedekah. Berasal dari keluarga yang susah setelah ditinggalkan oleh ayah Laura berusaha untuk memperbaiki kehidupan keluarganya untuk keluar dari belenggu kemiskinan. Yang mengagumkan saya tentang Laura ini ialah dia selalu bersedia dan ikhlas untuk menolong sesiapa saja yang datang padanya. Sesiapa saja yang berada di dalam kesusahan pasti akan ditolongnya. Sesekali saya merasa Laura ni bukan peniaga hartanah tetapi lebih kepada seorang pekerja kebajikan pula. Boleh dikatakan hampir setiap pelanggan yang berurusan dengannya akan menjadi rapat dengan Laura kerana sifat keramahan dan kemesraannya. Dalam menguruskan perniagaan sempat juga Laura menyelesaikan masalah peribadi pelanggan-pelanggannya. Bertuah kita kalau dapat berurusan dengan orang seperti Laura. Sudahlah kita dapat memiliki rumah yang kita idamkan kita dapat pula sesi kaunseling dengan percuma. Dan yang paling berharga lagi kita dapat seorang kawan yang ikhlas menolong kita. Memang Laura selalu ikhlas menolong pelanggan-pelanggannya yang bermasalah.

Sehinggalah Laura dipertemukan dengan Adam, seorang perunding saham yang kaya dan berjaya yang berminat untuk membeli Teratak Alam. Watak Adam yang beku, suka berprasangka dan straight to the point agak menyusahkan Laura. Sebenarnya Adam bersifat demikian kerana telah melalui kepahitan hidup semasa kecilnya. Ibunya didera lalu ditinggalkan ayah yang kasanova dan kaki judi. Setelah ibunya meninggal Adam dicampakkan ke rumah anak-anak yatim. Dari situlah dia berazam untuk memperbaiki taraf hidupnya dengan menjadi orang kaya dan berjaya. Prinsip yang dipegang ialah orang kaya akan disanjungi ramai dan boleh berbuat sesuka hati tanpa dicemuh.

Namun kekayaan yang dikecapinya tidak dapat memberi kebahagiaan kepada Adam. Rumahtangga yang dibina dengan Rozita si peguam anak Tan Sri juga tidak dapat mengisi kekosongan hatinya. Akhirnya mereka berpisah jua. Setelah berpisah Adam menghubungi Laura lagi bertujuan untuk menjual Teratak Alam. Mungkin kerana pejabat mereka dalam satu bangunan tapi berlainan tingkat maka agak senang untuk Adam mencari Laura. Sekejap sekejap dia mencari Laura. Sekejap sekejap dia singgah di pejabat Laura. Dengan saranan dan pendapat yang diberikan Laura, Adam tidak jadi menjual Teratak Alam. Namun Laura masih juga dicari untuk mengubah suai rumah agam tersebut. Laura yang tetap bertahan sabar dengan karenah Adam mengikutkan saja walaupun sesekali terasa hati dengan sikap beku dan bongkak Adam.

Hidup keseorangan di Teratak Alam yang besar dan mewah membuatkan Adam kesunyian. Dia tiada sesiapa untuk berkongsi kegembiraan mahupun kedukaan. Laura lah yang menjadi mangsa untuk mengisi kesunyiannya dalam rela atau terpaksa. Dalam sedih Laura juga dicarinya, dalam marah Laura juga yang dimakinya, dalam gembira kepada Laura juga yang diluahkannya. Semakin hari Adam seperti sudah kemaruk Laura. Tanpa diduga Adam menyenangi Laura. Tanpa disedari dalam hati Adam ada Laura! Jeng jeng jeng!

Namun Laura tahu diri dan selalu mengambil sikap berhati-hati pabila berhadapan dengan Adam. Kata-kata kesat dan tuduhan yang dilemparkan Adam semasa insiden gambar dia berpayung dengan Adam telah membuatkan Laura sedikit membenci Adam. Insiden yang membuat Laura membenarkan kata-kata ibunya bahawa orang kaya memang selalu akan menyusahkan.

Panahan cinta terhadap Laura merubah hidup Adam daripada menjadi seorang yang beku dan kasar kepada seorang yang suka merayu dan romantis. Adam benar-benar jatuh hati pada Laura. Perasaan yang membuak-buak di hatinya seperti tidak dapat ditahankan lagi. Membuatkan Laura takut dengan perubahan mendadak Adam. Saya tersenyum sendiri menatap adegan-adegan cinta yang kelakar di antara Adam dan Laura disulami dengan usikan nakal Lily dan Tanti.

Namun nasib malang bagi Adam pabila hajat di hati untuk melamar gadis pujaan tidak kesampaian. Laura telah menolak cinta Adam. Alasan yang diberi ialah kerana emaknya tidak menyetujui sekiranya dia berhubungan dengan orang kaya. Laura selalu ingat akan pesan emaknya bahawa orang kaya selalu menyusahkan. Ditambah lagi emaknya juga mengetahui bahawa dia berkawan dengan Adam yang sudah berkahwin. Aduhai... kesian sungguh pada Adam. Susah betul untuk memenangi hati seorang Laura rupanya. Namun timbul idea di dalam fikirannya. Untuk memenangi hati Laura yang terlalu sayangkan emaknya, dia mestilah memenangi hati Mak Eton dahulu. Dengan nekad dan berani Adam terus ke kampung Laura menyatakan niat untuk menyunting gadis pujaan hati.

Related Posts :



5 comments:

  1. nice story..i like :-)

    check out my review also,
    http:cintanovella.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. bez la cte ni...da bli da tpi blom abez baca..

    ReplyDelete
  3. cerita paling best dan tip top.

    ReplyDelete
  4. saya dah baca gak citer ni...ok gak..cuma saya perasan jugalah yang Norhayati Berahim selalu menggunakan watak wanita yg serupa dalam kebanyakkan novelnya...novel dia yang saya suka CINTA PERTAMA.

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin