Tuesday, November 10, 2009

Qantan Biru Langit














Tajuk Novel : Qantan Biru Langit
Karya : Muliati Abdul
Penerbit : Kaki Novel
Terbitan : 2009
Halaman : 357 mukasurat
Harga : rm16.00


Qantan Biru Langit... jarang ada perempuan yang bernama Qantan di zaman serba moden sekarang ni. Kalau nama Qistina atau Qristina memang selalu kita jumpa. Pelik sungguh nama yang dipilih oleh penulis untuk heroin cerita ini. Walaupun bernama melayu klasik tetapi Qantan menjalani hidup di zaman moden dan terkini sepertimana anak-anak gadis yang lain.

Qantan selalu diusik oleh keluarganya supaya lekas-lekas berumahtangga. Ini membuatkan Qantan rimas. Karin, sahabat baiknya pula cuba memasangkan Qantan dengan abangnya Rafael. Namun niat Karin seperti mendapat halangan pabila suatu hari Qantan bertemu semula dengan Razif. Razif adalah lelaki yang sepatutnya dijodohkan dengan Qantan atas restu keluarga suatu ketika dahulu. Tetapi Razif lari ke luar negara untuk berkahwin dengan wanita pilihan hatinya sendiri. Setelah kematian isteri Razif kembali ke tanah air lalu bertemu dengan Qantan. Pertemuan dengan Qantan membuahkan rasa cinta di hati Razif. Terdetik di hati untuk merealisasikan kembali hasrat dua keluarga yang tak jadi.

Seorang lagi yang menjadi rival Rafael ialah Khalid Zafran. Seorang pemain tenis jaguh dunia yang serius dan pendiam. Boleh jugak kalau nak dikatakan sombong. Walhal dulu satu sekolah malah satu kelas dengan Qantan. Mereka juga pernah berlatih bermain tenis bersama. Tetapi bila sudah terkenal Khalid seakan tidak mengenali Qantan. Kenapa? Mungkin ada sesuatu perkara yang cuba disembunyikan Khalid. Perasaan cinta mungkin..

Ramai sungguh jejaka tampan yang jatuh cinta dengan si gadis Qantan ni. Tetapi siapakah yang menjadi pilihan hatinya. Antara Razif, Khalid dan Rafael. Sebuah novel cinta yang agak menarik dan tidak mengecewakan.

Related Posts :



1 comment:

  1. kenapa nama watak Qantan Biru langit dipilih?? apa maksud dlm novel tu?

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin