Thursday, January 1, 2009

Daftar Sekolah

Hari ini kita semua telah menginjak ke tahun yang baru..

Hari ini juga adalah hari pendaftaran untuk sesi pengajian 2009 bagi kebanyakan sekolah di pantai timur.

Awan kelam, sesekali hujan turun membasahi bumi. Kedinginan angin musim tengkujuh yang bertiup menusup hingga ke tulang. Namun saya harus juga menemani Amir ke sekolah pagi ini.

Waktu pendaftaran sekolah adalah dari jam 9 pagi hingga ke jam 12 tengahari. Waktu kami sampai jam sudah menunjukkan ke pukul 11 pagi.

Ramai murid-murid sekolah berpakaian seragam kemas diiringi ibu bapa mereka beratur untuk mendaftar di kelas masing-masing. Kami juga ikut beratur di barisan kelas yang ditetapkan.

Riuh rendah ibu bapa bertanyakan itu dan ini kepada guru bertugas berkaitan dengan hal ehwal persekolahan untuk tahun ini. Ada juga ibu bapa yang telah siap mendaftar lalu menuju ke koperasi sekolah berdekatan untuk membeli keperluan dan peralatan sekolah untuk anak mereka. Senario seorang ayah sedang melayan anaknya di kaunter pendaftaran berdekatan dipandang bersahaja oleh Amir. Entah apa yang dibualkan oleh dua beranak itu saya tidak pasti tetapi kelihatan si ayah mengusap kepala si anak yang tersengih manja.

Saya dapat membaca apa yang bermain di fikirannya. Dan... sebelum saya sempat berkata apa-apa, Amir sudah bertanyakan soalan yang selalu dia tanyakan pada saya...

"Ma, kenapa Allah tak amik ayah budak tu? Kenapa Allah nak amik ayah Amir?"

Aku mengeluh sayu.

Related Posts :



2 comments:

  1. mungkin ble jwb kat Amir yg Allah lebih sayangkan ayah Amir dari ayah kawan tu....

    tabah ye sis!!!

    ReplyDelete
  2. thanks mas..
    mmg itulah yg slalu diberitahu kepada Amir..
    tapi... dia masih tetap bertanya... mungkin dia rindu.

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin